nieuwsbrief
menu Asset 14

Asha bij de ballenlikkers

Artikel Noor Spanjer
Mail

Ik gaf mijn vriend Steyn voor zijn verjaardag het boek How to be a woman van mijn lievelingsfeminist Caitlin Moran cadeau. Zijn vriendinnetje keek me met een opgetrokken wenkbrauw aan, maar nadat Steyn lang geleden al LINDA.-lezend op mijn bank zat, terwijl ik naar de voetbaluitslagen op televisie keek, weet ik dat ik hem blij maak met bladzijdes vol scherpzinnige analyses en originele inzichten over wat het betekent om vrouw te zijn. Steyn houdt van zijn vriendin, van zijn moeder, en, vooruit, van mij en alle andere belangrijke vrouwen in zijn leven: waarom zou je dan geen boek over ons willen lezen? Dankbaar klapte mijn vriend dan ook in zijn handen, en kirde: "oh my god, thank you!"

In navolging van Steyn verkondigde ook filmmaker Willem Bosch deze week een feminist te zijn ("Ich bin ein feminist"), en ik was blij toe dit van hem te horen. Naar mannen wordt nou eenmaal beter geluisterd. Zijn Volkskrant-artikel maakte meer indruk dan het verschrikkelijk domme stuk van ThePostOnline-journaliste Dieuwertje Kuijpers die met kulargumenten beweerde dat feminisme gezeik is ("ik heb geen fuck met feministen") en zo haar sisters afviel: iets lelijks wat je mannen maar zelden ziet doen. Maar echt interessant werd het pas nadat columniste Asha ten Broeke dapper genoeg was tegenover zes oude heren plaats te nemen aan tafel bij Jeroen en Paul.

Dat gesprek probeerde ik op Uitzending Gemist te kijken, maar nadat een van de mannen Asha vertelde dat ze wel "een heel gelukkig mens moest zijn" aangezien ze zich met dit onderwerp bezighoudt, kon ik het niet meer aan en zette de blèrende mannen af. Op Asha’s blog ("Seksisme in en om het huis, Museum voor huis-, tuin- en keukenseksisme"), plaatste ze een aantal reacties die haar na dit optreden via Twitter werden toegestuurd. U begrijpt – want dat is gebruikelijk wanneer een vrouw haar mond opentrekt over feministische zaken – deze opmerkingen gingen vooral over hoe Asha eruit ziet en alle ziektes die haar werden toegewenst.

Illustratie: Aart-Jan Venema.

Het was zo naar om de tweets te lezen en te zien hoe die mannen in Hilversum de onversaagde Asha als lachende hyena’s omsloten en kapot beten. Het kan niet anders dan dat dit van tevoren is bedacht of afgesproken. Jeroen en Paul zijn al geruime tijd aanvoerders van het praktisch seksisme, dus dat maakt mijn theorie alleen maar plausibeler (Zie bijvoorbeeld ook dit en dit). Zuur terugschelden helpt natuurlijk niet, maar laat me heel even twee van de argumenten aanhalen om te laten zien hoe achterlijk de mannen zijn. En ja, laat ik ze dan gelijk maar even op hun uiterlijk aanspreken:

Dick Swaab, met je kalende, grijze muizenkop en zachte bibberstem. Je zegt dat "ook aapjes" duidelijk voorkeuren hebben (‘mannenaapjes doen stoere dingen en de vrouwaap wil verzorgen en lief doen’), dus dat onze genderidentiteit nou eenmaal biologisch bepaald is. Maar Dick, we zijn geen apen! We hebben er juist alles aan gedaan om ons te onderscheiden van apen! Intelligentie. Hersenen. Cultuur. Vooruitgang. Ontwikkeling. Culturele identiteit. Je weet wel.

En jij, lelijke, omhooggevallen slangenkop waarvan ik de naam niet weet, die Asha arrogant verwijt dat ze "wel een heel gelukkig mens moet zijn als ze zich om dit soort onzin druk maakt", ze is daar verdomme door die ballenlikkers Jeroen en Paul voor uitgenodigd. Dat zou wat zijn zeg: “Ja hoi, ik zit hier om te praten over de gevaren van stereotypes en het eenzijdige beeld dat geschetst wordt van vrouwen. Maar hé, weet je, Aids en armoede en oorlog. Joe, ik ga het er niet meer over hebben. Doei!”

Mijn peetzoon van twee doet al sinds hij kan lopen niets liever dan de bezem en stoffer en blik ter hand nemen. Hij is twee, heeft een buitengewoon traditionele vader die altijd met hem voetbalt, maar de jongen houdt nu eenmaal van schoonmaken. Dit verandert waarschijnlijk wanneer hij ouder wordt en dat geeft niet. We hoeven niet één menstype te worden, een seksloos wezen dat niks geslachtskenmerkend meer uitstraalt. Maar de storende en niet representatieve focus die bij vrouwen ligt op het uiterlijk en huishoudelijke taken is gewoon achterhaald. En bovendien beperkend en in en in seksistisch. En ja, heren en dames, dat is iets om je heel druk over te maken.


Noor Spanjer (Amsterdam, 1982) is freelance journaliste en mediawetenschapper. Als nieuwerwetse minstreel is zij altijd op zoek naar persoonlijke verhalen en daarnaast is ze ideologisch inzetbaar voor feministische zaken en andere nature-nurture kwesties.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons