nieuwsbrief
menu Asset 14

Starsucks

Artikel Emy Koopman
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Deze keer: koop je koffie elders.

Ook in de komkommertijd gebeuren belangwekkende zaken, maar voor die zaken dreigt hetzelfde lot als dat van de boom die omviel toen er niemand bij was. Mensen moeten er verslag van doen en anderen moeten naar dat verslag kijken, anders is het niet gebeurd. Iedereen had afgelopen vrijdag iets urgenters te doen dan het bijhouden van het wereldnieuws. De christenen hadden het druk met ziek zijn, de moslims met vasten, de atheïsten met het zitten op terrasjes. Ondertussen kwam de G20 tot een geweldig besluit, waar we in minder zonnige tijden gezamenlijk om hadden kunnen jubelen. Veertig landen, waaronder Nederland, reageerden instemmend op een actieplan van de OESO (een samenwerkingsverband van 34 landen, waarvan 30 rijk zijn) om belastingontduikende multinationals aan te pakken. Weg met fiscale sluiproutes, weg met brievenbusmaatschappijen in belastingparadijzen! Gerechtigheid!
Voorpaginanieuws was het niet. Was er een aantal maanden terug nog een levendige discussie over belastingparadijzen, nu volstonden de belangrijkste kranten met plichtmatige berichten van twee, hoogstens drie kolommen.
Ligt de gebrekkige aandacht voor dit besluit alleen aan de zomer of is het ook cynisme: er zal wel niets van komen, de invloed van overheden op grote bedrijven is miniem en oh ja, de OESO kan toch niets afdwingen? Het klopt dat het een moeizame strijd is, David tegen Goliath, maar de reuzen hebben een grote zwakke plek: hun imago. Door burgerprotesten tegen de belastingontduiking van Starbucks in Engeland eind vorig jaar zat de schrik er bij dat bedrijf al goed in. Vooralsnog sluist de koffieketen haar winsten nog steeds door naar Nederland, maar hoe lang kan ze daar nog mee wegkomen? Wanneer blijkt dat onze overheid ondanks het OESO-actieplan inderdaad maar weinig tegen zulke multinationals wil of kan beginnen, of als de multinationals uitwijken naar armere landen die niet in de OESO zitten, dan is het aan ons om van het terras te komen en te protesteren. In het geval van Starbucks stel ik een simpel beginoffensief voor: loop twee meter verder voor je koffie en post ‘Starsucks’ op Facebook.


Emy Koopman (1985) is Hard//hoofd-redactielid, literatuurwetenschapper, psycholoog en schrijver. Haar debuutroman Orewoet verscheen in september 2016 bij Prometheus. // emy@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons