nieuwsbrief
menu Asset 14

De gereformeerde van vlees en bloed

Artikel Anne Elshof
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Met de uitbraak van de mazelen in de Biblebelt slaat Anne het Reformatorisch Dagblad nog eens open.

Ik kom al jaren graag op de website van het Reformatorisch Dagblad. In eerste instantie ter vermaak. Lekker lachen om die malle gereformeerden met hun dossiers over het gevaar van popmuziek. Gaandeweg veranderde het uitlachen in oprechte interesse. Een interesse in de leefwijzen en beweegredenen van een groep mensen die op minder dan 20 kilometer afstand een totaal andere wereld lijkt te bewonen. Hoe oneens ik het ook was met hun standpunten, door de interviews en reportages die ik op refdag.nl las, maakten makkelijke stereotypen langzaamaan plaats voor mensen van vlees en bloed. Hun levenswijze bleef in mijn ogen bizar, maar ik begreep beter wat er achter hun keuzes stak.
Met de huidige mazelenepidemie staan deze mensen weer volop ter discussie. De Volkskrant publiceerde afgelopen maandag een interview met een gereformeerde vader die zijn kinderen niet liet inenten. Hij legde uit dat er op de Here vertrouwd moet worden. Tot op zekere hoogte dan. Een reddingsboei mag, vaccinatie gaat te ver. Waarom de grens wordt getrokken bij een vaccin en niet bij een reddingsboei is mij nog steeds niet duidelijk. Maar in dit geval doen de schijnbaar arbitraire regels die ten grondslag liggen aan het niet inenten er ook niet toe.
In dit geval gaat het namelijk niet alleen om het leven van deze man, zelfs niet alleen om dat van zijn kinderen. Vaccinatie werkt op basis van kudde-immuniteit: minstens 94 procent van een populatie moet zijn ingeënt tegen mazelen om besmetting te voorkomen. In de Bible Belt ligt het inentingspercentage op sommige plekken op 67 procent. Mensen die om wat voor reden dan ook tegen vaccinatie zijn, laten zo hun naasten, die voor een andere leefwijze kiezen, een ongewild risico lopen op blindheid, hersenbeschadiging of zelfs de dood. Dat zal ik nooit begrijpen, hoeveel interviews op refdag.nl ik ook lees.


Anne Elshof

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons