nieuwsbrief
menu Asset 14

Cowboys Janken Ook

Artikel Videoredactie
Mail

De afstudeerfilm Cowboys Janken Ook gaat over een vriendschap tussen twee jongens van achttien, Noor Spanjer sprak met de makers: Merinde Verbeek (Scenario), Mees Peijnenburg (Regie) en Layla Meijman (Producent).

De eindexamenfilm Cowboys Janken Ook gaat over vriendschap, schuldgevoelens en nachtelijk geweld. De onvoorwaardelijke band tussen Sven en Gijs (beiden 18) komt onder vuur te liggen als Gijs in coma wordt geslagen, tijdens een gevecht dat Sven heeft veroorzaakt. Wanneer Gijs wakker wordt, wil Sven niets liever dan verder gaan met hun zorgeloze en onbezonnen leven: YOLO. Maar zijn vriend is veranderd.

De rauwe, realistische en tegelijkertijd dromerige coming of age film is het afstudeerproject van (onder meer) Merinde Verbeek (Scenario), Mees Peijnenburg (Regie) en Layla Meijman (Producent). Afgelopen maandag won Cowboys Janken Ook tijdens het eindexamenfestival van de Filmacademie de Topkapi Films Fictie Prijs. Volgens het juryrapport ‘zet de regisseur een wereld neer van jongens van achttien, die tot in detail geloofwaardig is, boeit, doet lachen en huilen, maar nooit sentimenteel wordt.’

Layla: Voor ons eindexamenjaar begonnen was, hadden we al scènes opgenomen in Frankrijk, zonder dat de Filmacademie dat wist. We wilden in meerdere seizoenen draaien om de film dynamischer en het verhaal groter te maken. Met alleen de officiële draaiperiode in de winter zouden we dat effect niet bereiken, dus in de zomer besloten we om het gewoon te doen: ik heb iedereen verzameld en een paar dagen later zaten we met z’n allen in Frankrijk. Dat creëerde een enorme betrokkenheid bij de crew. Cowboys Janken Ook leefde al voordat het schooljaar überhaupt van start ging.

Mees: Het zomergevoel dat we in Frankrijk konden vastleggen laat de sfeer van de vriendschap tussen de twee jongens zo goed zien. Samen tegen de rest van de wereld, onoverwinnelijk, rellen met de pet op en let’s go. Vriendschap vind ik een interessant thema. Het gaat voor mij om de onvoorwaardelijkheid daarvan. Zelf heb ik een bijna dierlijke drang naar mijn vrienden. Het is liefde zonder verkering, het gevoel dat je samen de wereld ontdekt en verovert.

(Spoileralert)
Merinde: De film loopt goed af, dat had inderdaad ook anders gekund. Maar we wilden een film maken die een ode is aan vriendschap. Een vriendschap die bevochten moet worden en in gevaar is, maar die uiteindelijk wel overwint. De film laat zien dat vriendschap, letterlijk en figuurlijk, continue in beweging is.

Mees: De verschillende thema’s in de film maken het verhaal gelaagd. Tijd is een groot thema, omdat het in relatie staat tot de ontwikkeling die deze vriendschap doormaakt. Met speciale camera-effecten hebben we geprobeerd om tijd te visualiseren. Tijdens het opnemen wisten we niet zeker of het zou werken, pas in de montage konden we zien of het gelukt was. Het was alles of niets.

Layla: Een ander belangrijk thema is de nacht, en de gevaren daarvan. ’s Nachts kan alles uit de hand lopen, mensen zijn dronken of onrustig, de sfeer kan zo omslaan. En vooral jongens kunnen dan opeens echte haantjes worden. In de nacht kan je je zo verloren voelen.

Mees: En dat is juist ook de aantrekkingskracht ervan. Het maakt de nacht charmant en verleidelijk. Dat ongeremde vind ik mooi, maar het kan ook leiden tot spanningen en confrontaties die te ver gaan. Mijn stiefbroer raakte een aantal jaar geleden in een coma door zo’n nachtelijk incident: dat is de aanleiding geweest om deze film te maken. Toch gaat de film uiteindelijk niet over zinloos geweld, maar over vriendschap en de angst om die kwijt te raken.

--

Cowboys Janken Ook is aanstaande donderdag en vrijdag nog te zien in EYE, hoogstwaarschijnlijk tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht en de film zal in september worden uitgezonden door de VPRO.
Kijk hier voor de voltallige crew.


Videoredactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons