nieuwsbrief
menu Asset 14

Keyboard Cat

Artikel Rutger Lemm
Mail

Je hebt van die mensen die het leuk vinden om “FAIL!” te roepen als een serveerster een glas laat vallen of die heel hard neplachen als iemand een slechte grap maakt. Het zijn dezelfde types die “Run, Forrest, run!” roepen als jij langs ze naar een bijna vertrekkende trein snelt, of die “Zijn die voor mij?” zeggen als je met een bos bloemen voorbijloopt. Het soort dat onder een internettekst reageert met “Eerste! Wat een kutstuk”. Je kent ze wel. Dertigers die zich als pubers gedragen. Het zijn mensen die zelf nooit risico’s nemen of iets moois maken, en daarom ongemakkelijk worden van elke integere poging daartoe. We kunnen het erover eens zijn dat dit soort zichzelf permanent overschattende flapuit-sadisten moet zwijgen, of sterven.

Maar uiteindelijk valt niet te ontkennen dat falen grappig is. Een man die uitglijdt. Een vrouw die niet kan inparkeren. Een aap die zijn eigen uitwerpselen eet. Apen zijn überhaupt grappig, omdat ze in essentie falende mensen zijn. Een voetballer die mist voor een leeg doel. Een nieuwslezer die zich acht keer verspreekt. Een vrouw die niet durft in te voegen op de snelweg. Het is troostend, omdat je nu weet dat je toch niet de enige onhandige sukkel op deze wereld bent.

Ik ben dus niet vies van een beetje leedvermaak, maar het moet wel met mededogen gebeuren. De boodschap moet niet zijn: “MWAHAHAHA WAT BEN JIJ EEN LOSER JE KAN NIKS HAHAHA!” Maar: “Hahaha wat stom zeg, volgende keer beter.” De faler moet mee kunnen lachen om zijn eigen stommiteit, en niet op zijn of haar plek gezet worden.

Daarom is Keyboard Cat zo’n fantastisch fenomeen. In 1984 filmde een man zijn kat Fatso die gekleed in een shirt een knullig deuntje op een keyboard “speelt” (eigenlijk helpt zijn baasje hem een handje). Jaren later werd het filmpje op Youtube gezet en ontstond in 2007 een meme waarbij mensen het fragment achter een blooper plakten. Keyboard Cat kreeg dezelfde functie als de pianist in de vaudeville-voorstellingen uit de jaren ’20, waarbij een mislukte act met zachte hand van het podium werd gespeeld. De titel werd dus: “Play him/her off, Keyboard Cat”.

Miss South Carolina, de dikzak die er bij Jerry Springer achter komt dat hij ontmaagd is door een transseksueel, zelfs Barack Obama: allemaal worden ze weggespeeld door Keyboard Cat. Soms zie je hem al voorbereidingen treffen omdat hij weet dat het fout zal gaan.

Zijn deuntje is treurig, maar vreemd genoeg ook relativerend. Het lijkt te zeggen: “We gaan allemaal wel eens op ons bek. Maar uiteindelijk komen we op ons pootjes terecht. Miauw.” Bovendien is het een kat! Die keyboard speelt! Met een hemelsblauw truitje aan! Zo’n absurditeit doet je al je schaamte direct vergeten.
Als hij zijn laatste noot speelt, knijpt hij zijn ogen geruststellend toe, zoals alleen tevreden katten dat kunnen. Krabbel overeind en probeer het nog een keer.

Dit artikel verscheen in het kader van onze faalweek


Rutger Lemm is schrijver, grappenmaker en scenarist. In 2015 verscheen zijn debuut, 'Een grootse mislukking'. Hij is een van de oprichters van Hard//hoofd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons