nieuwsbrief
menu Asset 14

Faalweek

Artikel Jan Postma
Mail

Dit stukje had eigenlijk twee weken geleden al op hard//hoofd moeten staan. Eind mei zouden we een themaweek over 'falen' presenteren, zo was het idee. We begonnen maanden van te voren met het bedenken van onderwerpen en het stellen van deadlines. Het kon niet misgaan. Totdat het misging. Voorstellen die eerst nog bescheiden en alleszins haalbaar leken, bleken ingewikkelder en ambitieuzer dan gedacht, deadlines werden niet gehaald en collega's niet tijdig ingelicht. Een iemand lukte het zelfs niet een 'mislukt' artikel te schrijven.

Ergens klopte dat natuurlijk wel. De ironie van een mislukte faalweek oefende zijn eigen aantrekkingskracht uit. Wie zich over het fenomeen falen wil buigen, mag niet glansrijk slagen.

Waarom een faalweek? We zijn geobsedeerd door succes, ons eigen en dat van anderen. We zien onze relaties, onze carrières en vragen onszelf af in hoeverre deze geslaagd zijn. We zijn zo gebrand op succes, dat we niet anders kunnen dan met enige regelmaat falen. En dan blijkt dat we net zo geobsedeerd zijn door mislukken. Het internet bestaat voor de negentig procent uit spam, porno en kattenplaatjes. De resterende tien procent zijn Epic Fails.

Epic Fail

We zien de zenuwinzinking van Charlie Sheen en kunnen niet anders dan kijken; we zien het treinongeluk dat Fyra heet en kunnen niet anders dan woede veinzen en ondertussen genieten we stilletjes van de aanblik van al die falende bestuurders en afgestraft hybris; we zien onze universiteiten langzaam veranderen in diplomafabrieken en we doen niets anders dan wachten op de volgende parlementaire enquête. (De geruststellende conclusie zal, zoals altijd, zijn dat iedereen heeft gefaald.)

Een gevolg van de managementcultuur, zeggen we over dat laatste. Men hoopt controle uit te kunnen oefenen door alles meetbaar te maken. Het heeft met geld te maken, denken we. En dat zal ongetwijfeld een deel van de verklaring zijn. Maar die drang naar meetbaarheid heeft ook te maken met onze diepgevoelde wens succes en falen helder te definiëren. Een heldere scheiding tussen de twee biedt houvast: het liefst voor iedereen óf een honours class óf een bindend negatief studieadvies. We willen van de zesjescultuur af omdat de zes in het grijze gebied valt, we twijfelen of we de simpele voldoende wel als succes mogen zien.

Goed, ik begin door te draven. Geen exposé van bestuurlijk falen deze week op hard//hoofd, geen vertrouwelijke documenten die duidelijk maken hoever de overheid is doorgeschoten in het controleren van haar burgers. Die bewaren we nog even. Wel buigen we ons, onder meer, over succes en falen in de kunsten, over perfectionisme en over carrières die bestaan uit mislukken. Althans, dat is het plan. Het is maandag, dus er kan nog van alles gebeuren.

Dit artikel verscheen in het kader van onze faalweek


Jan Postma Jan Postma (Delft, 1985) is politicoloog, fotograaf, journalist, parttime einzelgänger en meer. Maar, voordat u zich een beeld denkt te kunnen vormen, toch vooral dat laatste.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons