nieuwsbrief
menu Asset 14

Bekronen en wegbezuinigen

Artikel Noor Spanjer
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Plots was er minder mooie radio.

"Wij hopen dat Plots een lang leven beschoren is", zei de Nipkowjury hoopvol, enkele minuten voor ze de belangrijkste radioprijs van Nederland uitreikte aan voortrekker en presentator Jair Stein. Het idiote toeval wil dat Stein deze prijs, de Zilveren Reissmicrofoon, op dezelfde dag in handen kreeg als zijn ontslagbrief van de VPRO. De omroep moet bezuinigen en daarom volgt een genadeloze ontslagronde, waarbij 81 van de 308 voltijdbanen zullen verdwijnen. Voor de gehele wetenschapsredactie is geen plaats meer; een programma als Labyrint verdwijnt, en de redactie van het geschiedenisradioprogramma OVT wordt gehalveerd.
Wat het beleid achter deze reorganisatie, of het grotere plan van VPRO-directeur Lennart van der Meulen precies is, blijft onduidelijk. In een interview met NRC Handelsblad van 15 april jongstleden rept hij van het "nadrukkelijk richten op documentaires, onderzoeksjournalistiek (…) en wetenschap", en over hoe de VPRO de ‘parels’ van het publieke aanbod zal blijven verzorgen. Maar met deze ontslag-keuzes lijkt Van der Meulen precies het tegenovergestelde te doen.
Parels: schaars en moeilijk te vinden, net als de verhalen die in Plots te horen zijn. En juist in die zeldzaamheid schuilt een groot deel van de waarde en schoonheid. Stichting Nipkow vraagt elk jaar een vakjury prijzen toe te kennen aan de juwelen van radio en TV. Het vorig jaar uitgezonden Studio Sportzomer, waarbij een zomer lang radio werd gemaakt zonder enige diepgang (inbreken voor nieuws of sport moest immers elk moment mogelijk zijn) is het grote ideaal van Radio 1-netcoördinator Laurens Borst, maar de nachtmerrie van de Stichting Nipkow. Blijkbaar niet van de VPRO, die met deze ontslagronde Borsts droom dichterbij de werkelijkheid brengt.
In zijn dankwoord sprak Stein over de dubbele betekenis van de prijs: over een bekroning die direct vervalt in een herinnering; een aandenken aan het soort radio dat in de toekomst niet meer gemaakt kan worden.
Op dezelfde dag zowel ontslagen als bekroond worden; het is een scenario dat zich uitermate goed zou lenen voor een Plots-verhaal.


Noor Spanjer (Amsterdam, 1982) is freelance journaliste en mediawetenschapper. Als nieuwerwetse minstreel is zij altijd op zoek naar persoonlijke verhalen en daarnaast is ze ideologisch inzetbaar voor feministische zaken en andere nature-nurture kwesties.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons