nieuwsbrief
menu Asset 14

Veewagen

Artikel Willem Claassen
Beeld Joost Dekkers
Mail

In de jaren negentig was alles anders op de boerderij van Willems ouders. In dit deel: de koe wil niet in de veewagen. Kijk hier voor de overige delen van deze serie.

Ik zat in het gras met mijn rug tegen een wiel van de veewagen en speelde met een grasspriet. In een hoek aan de andere kant van de wei graasde in alle rust de koe. Het begon te schemeren en het werd koud. Mijn vader was weg, al bijna een kwartier. Zonder iets te zeggen was hij onder het prikkeldraad gekropen. Hij had niet omgekeken.
We probeerden een jonge koe, die bekend stond als lastig, in de veewagen te krijgen. Ik stond naast de laadklep en moest ervoor zorgen dat ze niet langs de wagen zou glippen. Mijn vader liep door de wei en joeg haar aan.
Bij de eerste pogingen gaf hij me nog aanwijzingen.
"Blijf rustig en hou altijd je armen gestrekt. Ook als ze nog niet in de buurt is."
En: "Kijk naar de kop, want die wijst waar ze naartoe gaat. Laat haar rustig snuffelen. Kom niet te dichtbij. Dat schrikt af."

Illustratie: Joost Dekkers

Telkens wist de koe op het laatste moment, als ze al met een of twee poten op de laadklep stond, te ontsnappen. Dan draaide ze zich om en rende de wei in, langs mijn vader die haar met alle macht probeerde tegen te houden. Tevergeefs. Dat was vervelend, maar we wisten dat het niet gemakkelijk zou gaan. We begonnen gewoon opnieuw. De koe moest langzaam gaan begrijpen dat het menens was, dat ze er niet aan kon ontkomen.
Maar bij de vijfde poging hadden we haar nog steeds niet in de wagen. Er veranderde iets bij mijn vader. De aanwijzingen bleven achterwege. Vermoeid liep hij door de wei. Aan zijn houding zag ik dat hij er niet echt meer in geloofde, maar hij sjokte onverminderd voort. Ik stond nog altijd met mijn armen gestrekt en voelde ze zwaar worden. Mijn gedachten gingen naar een meisje van school. Ze zou me hier moeten zien staan, in mijn overall en met die gestrekte armen. Voor ik het wist stond de koe bij de laadklep, maar ze draaide zich alweer om en ontweek mijn vader, die hulpeloos met zijn armen zwaaide. Dit keer begon hij te schelden. Op mij, terwijl ik er niets aan kon doen.
"We moeten het op een andere manier proberen", zei ik.
Maar mijn vader schudde zijn hoofd. Weer liep hij achter de koe aan. En weer ging het mis. Dat was het moment waarop hij verdween.
"Pa", riep ik nog.
Ik liet mijn armen zakken. De koe had gewonnen. Maar ik vond dat ik niet kon gaan. Ik zou in de wei blijven tot mijn vader terug was. Het was donker geworden. Ik maakte een propje van de grasspriet en schoot ’m weg. In onze boerderij in de verte brandde licht. Ik zag voor me hoe mijn vader aan de keukentafel zat, met zijn hoofd in zijn handen.


Willem Claassen
Joost Dekkers

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons