nieuwsbrief
menu Asset 14

Mama's

Artikel Maartje Smits
Mail

Natuurlijk verdient iedere moeder een fotolijstje beplakt met macaroni en glitters, maar dit jaar stuur ik mijn moeder een filmpje. Dit is geen kunstacademievariant op het Moederdaggefröbel waar de peuters en kleuters van Nederland de afgelopen weken zo nijverig aan gewerkt hebben. Het is gewoon een filmpje van een mooie vrouw, in een dierenkostuum.

Isabella Rossellini omschrijft zichzelf als semi-gepensioneerd actrice en model. Toen ze minder ging werken was ze, zoals vele gepensioneerden, bang dat ze zich zou vervelen. Daarom besloot ze opnieuw te gaan studeren. Geïnspireerd door de master animal behavior die zij aan de New York University volgt, maakte ze in 2008 Green Porno waar Hiske vorig jaar al een TIP over schreef. In deze hilarische serie korte filmpjes over dierenseks speelt Rossellini zelf de hoofdrol. Bloedserieus doet Isabella voor hoe zij als slak opgerold in haar huisje zou zitten. “My anus on top of my head, unfortunately.”

Een vrouw van 61 die in een strak, gouden slakkenpak over seks praat, klinkt erg ongemakkelijk. Isabella speelt echter zo overtuigend dat je niet weg kunt kijken. In moordend tempo vuurt ze dierenweetjes op je af. Het lijkt wel of ze daarmee wil laten zien dat je je nergens voor moet schamen, hoe extreem je fetisj ook is. Slakken hebben namelijk ook sadomasochistische trekjes.

Toen ik klein was kreeg mijn moeder op Moederdag natuurlijk ook ontbijt op bed, maar mijn moeder is geen traditionele moeder. Ze heeft haar eigen huisartsenpraktijk en het moederschap heeft haar carrière nooit in de weg gezeten. Voor ons kinderen was dat soms best lastig. Stiekem wilde ik ook gewoon een moeder die ’s middags klaar zat met thee en koekjes. Er zijn nog steeds heel veel vrouwen die hun baan opgeven zodra ze kinderen krijgen, en ergens nam ik het haar kwalijk dat mijn moeder dat niet ook voor ons gedaan had.

Mammas - Isabella Rossellini

In de dierenwereld is zelfopoffering niet vanzelfsprekend verbonden met moederschap. Dat is wat Isabella Rossellini in haar nieuwe serie Mammas (uitgebracht bij Sundance Channel) wil laten zien. De inspiratie voor deze webfilms is een essay van evolutiebioloog Marlene Zuk, waarin zij stelt dat de bekende zelfopoffering bij moeders helemaal niet natuurlijk is. Goed moederschap is gewoon een kwestie van goed management. Een hamstermoeder eet rustig een paar kinderen op, zodat ze sterk genoeg is om de rest te voeden. In een enorm hamsterkostuum schuift Rossellini in één keer alle schuldgevoelens van moderne moeders van tafel. Ik weet niet of mijn moeder zich schuldig voelt, maar voor de zekerheid geef ik haar deze Moederdag dit filmpje. Om mijn moeder te bedanken voor alles wat zij niet heeft opgegeven, zodat mijn drie zusjes en ik nooit iets tekort zijn gekomen.


Maartje Smits Maartje Smits is schrijvend detective en imker. In 2015 verscheen haar dichtbundel Als je een meisje bent bij uitgeverij De Harmonie.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons