nieuwsbrief
menu Asset 14

Geen actie, geen gezeur

Artikel Roos Euwe
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Een witte ballon en een kartonnen bordje waren de enige wapenfeiten tijdens de kroning van Willem-Alexander.

Geen protesten, geen stenen die door de lucht vlogen, geen van de taferelen die tijdens de kroning van Beatrix in 1980 de Amsterdamse straten onveilig maakten, was afgelopen Koninginnedag te bekennen. In een column op de website van de Volkskrant probeert Jan Bennink de vinger op de zere plek te leggen. "Werd de vorige kroning nog opgevrolijkt door bakstenen en rookbommen, vorige week was dat wel anders. Het land van duizend meningen stond als één kudde klapvee achter Oranje. De enige twee andersdenkenden waren slechts gewapend met een witte ballon en een kartonnen bordje."
Aangezien ik lang gekraakt woonde, deel ik Benninks teleurstelling dat er nu geen ijzersterke leus is bedacht zoals "Geen woning geen kroning". Ik begrijp ook zijn deceptie dat het niet zo spannend was als in 1980, maar word vooral geconfronteerd met mijn eigen passiviteit. Want eerlijk is eerlijk: ik stond niet op de Dam te protesteren tegen de schaamteloze pracht en praal van het hopeloos verouderde koningshuis. In plaats daarvan had ik me - met een licht schuldgevoel - verschanst in mijn huidige woonplaats Antwerpen, ver van de oranje feestelijkheden. Ik kan niet beoordelen of het in 1980 beter of vrolijker was, maar ik kan me wel afvragen wat er sindsdien is veranderd, en of de individualisering en het gebrek aan eensgezindheid mij ervan weerhielden de straat op te gaan.
Bennink steekt zijn hand niet in eigen boezem en vervolgt zijn wanhopige hulpkreet: "Wat is er met mijn Amsterdam gebeurd? (…) Waar is mijn stad van anarchisten en provo's, krakers en autonomen. Zijn jullie allemaal Goed Volk geworden?" Om vervolgens alle clichés op te noemen van hoe dat protest er dan volgens hem uit had moeten zien: brommerhelmen, punkbands en palestijnensjaals. Waar was Bennink zelf eigenlijk om de heugelijke feestdag op te vrolijken met een kekke brommerhelm of palestijnensjaal? Had hij het lef om met een ballon of bordje te zwaaien, hoe knullig dat er misschien ook uitziet op televisie? Nog meer dan door de nieuwe koning of iedereen die niet protesteerde, raak ik geïrriteerd door types die dwepend met het verleden oproepen tot rebellie, terwijl ze zelf te schijterig lijken in actie te komen. Dat moeten de anderen zeker doen, die gekke krakers en autonomen met hun overtuigingen en hun sjaaltjes.


Roos Euwe

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons