nieuwsbrief
menu Asset 14

Gezonde Ovenschotel

Artikel Hiske Versprille
Mail

Er is een jongen die ik lang mijn beste vriend noemde, maar nu al veel te lang niet heb gebeld - een betrouwbare slimmerd met een uitstekende muzieksmaak en een neiging tot zwaarmoedigheid. Als ik in zijn stad was, bleef ik slapen na het dansen. Ik crashte naast hem op bed in altijd hetzelfde muffe Alice in Chains-shirt met gaten onder de oksels. Bekaterd zaten we dan de volgende dag in zijn woonkamer te roken en jarenzestigmuziek te luisteren. Ik wist nooit veel van muziek en op een dag kwam de vriend erachter dat ik tot dan toe in de veronderstelling was geweest dat Led Zeppelin een persoon was - met de voornaam Led, en de achternaam Zeppelin. Hij lachte zo hard dat hij bijna van de bank viel, en pestte me er maanden mee. Het zou nog jaren duren voor ik er achter kwam dat de Bee Gees en The Beach Boys niet één en dezelfde band waren. Dat weet hij nog niet eens, hij zou zich bescheuren.

Illustratie: Baukje Stamm

De katers waren op die prettige, lome zondagen zwaar van gewicht maar mild in uitwerking, zo heb ik ze sinds mijn vijfentwintigste al niet meer. “Zullen we wat eten?” zei ik op een gegeven moment tegen hem, en dan schuifelden we de trap af naar de Dekamarkt. Zijn onderburen hadden altijd minstens acht luchtverfrissers staan, waardoor de trapgang stonk als een mortuarium. Ik kocht een grote zak Doritos, geraspte kaas, tacomix in een zakje, een pond gehakt, een kuipje crème fraîche en één tomaat. Hij kocht een tweeliterfles cola, want daar dronk hij er twee van per dag. In zijn elektrische oventje - er zat altijd zwarte gesmolten kaas aan de deur - bakte ik de ingrediënten tot een gestapelde concoctie die lijkt op wat je tegenwoordig als vette borrelhap in sommige café’s kan kopen. Die heet dan ‘muchos nachos’ of iets in die richting, maar wij hadden er toen nog geen naam voor. De bedoeling van het gerecht, crème fraîche gedrapeerd op kaas gesmolten op chips gestrooid op gehakt met tomaat en kruiden, was om met iedere dorito zo veel mogelijk calorieën op te lepelen. We aten, daarna keken we een film en dan ging ik naar de trein.

De vriend had problemen met zijn gewicht, al zolang ik hem kende. Zijn hele familie was zwaar, er stond een frituurpan op zijn aanrecht. Maar op een dag - we zagen elkaar toen al niet meer zo vaak - besloot hij dat het genoeg was geweest. Hij stopte met de cola en schreef zich in bij een sportschool. Een maand later belde hij me op. “Het gaat goed,” zei hij. “Er is al vijf kilo af. Maar ik wil graag wat beter gaan eten, heb je voor mij misschien het recept van die gezonde ovenschotel die je altijd voor me maakte?” Ik begreep eerst niet waar hij op doelde. “Er zit tomaat in?” verhelderde hij. Ik grinnikte zenuwachtig. Ik kan me herinneren dat het voelde alsof er ergens puzzelstukjes losraakten tussen mij en de dingen om me heen. Ik had een paniekerig besef van hoe mis we het kunnen hebben en, nog veel enger, hoe we dat niet van onszelf en elkaar weten. Ik gaf hem het recept.

Ik maak het nog steeds wel eens, voor heel brakke vriendinnen. “Gezonde Ovenschotel?” zeggen ze dan met een lodderige knipoog. “Gezonde Ovenschotel,” zeg ik. Nu ik dit schrijf, mis ik mijn vriend ineens heel erg.


Hiske Versprille

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons