nieuwsbrief
menu Asset 14

Roze champagne

Artikel Noor Spanjer
Beeld Aart-Jan Venema
Mail

De barmeisjes die de champagne uitdelen zijn naakt. Nou ja, naakt, ze hebben wel een legging aan, en er dansen kwastjes op hun tepels heen en weer. Ik ben op een reclamefeestje ter ere van een nieuwe roze champagne. Buiten de culturele sector is er geld voor de gekste dingen. De opgestapelde boxen knallen mijn trommelvliezen zowat kapot. Drie DJ-meisjes dragen allemaal een zwart jurkje met een opvallende, fonkelende rits. Ze gaan uit hun dak.

Soms als ik ergens ben waar het leuk is, of vooral leuk moet zijn, denk ik aan een opmerking die mijn vader regelmatig maakt. Bijvoorbeeld in de rij bij de Efteling, waar ik hem als kind welgeteld één keer mee naartoe heb gekregen. Daar zei hij veel te hard: “Wat is hier nou aan?" Ik schaamde me tegenover de andere kinderen die zich net als ik niets mooiers konden voorstellen dan een ritje in Monsieur Cannibale en kneep hard in zijn hand: “Pa-haaap." Een aantal jaar later wilde ik niet meer naar het land van Laaf maar de hele nacht dansen op housemuziek in een oude fabriekshal; gezellig samen met 5000 andere opgehitste meisjes en jongens. Als ik op weg naar het feest beneden kwam in mijn ufoprint-legging en fluorroze top om mijn vader gedag te zeggen, zei hij het weer: “Wat is daar nou aan?”

Illustratie: Aart-Jan Venema

Op het champagnefeestje is inmiddels een striptease aan de gang. In een van de kantoor-booths dansen twee schaduwen achter matglas. Ze trekken hun bh uit en bukken voorover. Ik zie hun ronde billen naar achter steken terwijl ze aan hun string trekken, waardoor ook de contouren van hun schaamlippen zichtbaar worden. Dan komen de strippers het kantoortje uit met enge horrormaskers op en dansen ze samen met de baas van het reclamebureau nog even door. De baas, een man in wit glimmend trainingspak, slaat zijn armen om hun naakte lijven heen. De meisjes kronkelen tegen hem aan.

Ik had verwacht dat ik rond mijn echt niet meer te ontkennen volwassen leeftijd wel klaar zou zijn met ‘wat-is-hier-nou-aan’-praktijken. Dat mijn wansmaak voor ordinair massaplezier verdrongen zou zijn door mijn fijnzinnigere voorkeuren. Dat ik op zondagen geboeid naar klassieke muziek zou luisteren en een goed boek zou lezen. Dat ik de feestjes zou laten voor wat ze zijn, of tenminste het plezier niet meer zou inzien van kwastjes op naakte borsten en onuitputtelijke hoeveelheden roze champagne.

Ik loop naar de bar en krijg van de kwastjes nog een glas. Ik durf niet goed naar haar tieten te kijken, dus staar ik maar heel dwangmatig naar haar wenkbrauwen. Ze lacht flirterig naar me. De muziek is nog harder gezet, de DJ-meisjes dansen extra wild achter hun draaitafels. Ik herinner me het muziekje van Monsieur Cannibale en bedenk me dat er soms gewoon heel veel aan is.


Noor Spanjer (Amsterdam, 1982) is freelance journaliste en mediawetenschapper. Als nieuwerwetse minstreel is zij altijd op zoek naar persoonlijke verhalen en daarnaast is ze ideologisch inzetbaar voor feministische zaken en andere nature-nurture kwesties.
Aart-Jan Venema is freelance illustrator en verhalenverteller. Hij werkt onder andere voor NRC.next, de Groene Amsterdammer en hard/hoofd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons