nieuwsbrief
menu Asset 14

Dienst Werk en Inkomen

Artikel Gastbijdrage
Beeld Ludwig Volbeda
Mail

Elke week zit schrijfster Kira Wuck een half uur in een wachtkamer. Ze trekt een nummertje, hoewel ze geen afspraak heeft, kijkt om zich heen en wacht. Elke zondag een andere wachtkamer, een andere sfeer en andere wachtenden, verbeeld door Ludwig Volbeda.

Het is lastig om bij de wachtkamer te komen omdat je eerst door een grote hal moet om je bij een balie te melden, ik probeer onopvallend door de hal te lopen als een beveiliger mij aanspreekt. Ze zegt dat ze deze ruimte graag vrij wilt houden en vraagt waar ik naar op zoek ben. “Naar de wachtkamer”, zeg ik. Ze wijst me de weg. Zo kom ik zonder me aan te melden toch in de wachtkamer.

Illustratie: Ludwig Volbeda

De wachtkamer is een open ruimte, rechts staan allemaal computers, die waarschijnlijk bedoeld zijn om vacatures op te zoeken. Er lopen veel beveiligers, eentje staat in de wachtruimte met zijn armen over elkaar, ik ga met mijn rug naar hem toe zitten.
Er wachten niet veel mensen. Een brede man met een leren jas en lang zwart haar zit met zijn zoontje aan een tafel. Hij vult een formulier in. Zijn zoontje kijkt geduldig voor zich uit. Links zit een sportief geklede jongeman met kort rood haar. Hij houdt een formulier dubbelgevouwen tussen zijn handen en kijkt oplettend om zich heen. De beveiliger werpt even een blik op mijn opschrijfboekje. Dan komt een opgewekte jongen met een lange dread de wachtkamer in. Hij staart een tijdje naar de folders die tegen een muur hangen voordat hij gaat hij zitten. Hij draagt een nette broek. Het valt me op dat alle wachtenden hun best hebben gedaan om er zo goed mogelijk uit te zien. De vrouwen hebben veel make-up op en de mannen dragen verzorgde kleding. Behalve een man die een leren jas draagt met twee uitgescheurde zakken. De zakken hangen los naar beneden. Hij drinkt koffie, maar ik zie nergens een koffieautomaat. Wachtenden worden om de beurt bij hun achternaam geroepen en mogen mee een kamertje in.

Vlak na mijn studie kunsteducatie had ik een paar maanden een uitkering omdat ik geen baan kon vinden en niet goed wist wat ik wilde. Een van de vragen die ze stelden bij de aanvraag, was of er ook kledingstukken van anderen in mijn wasmand terecht kwamen, zoals sokken. Want als je elkaars was doet, heb je een gezamenlijk huishouden. Ook wilden ze weten hoe vaak dezelfde persoon bij mij at. Hoe vaak moet je samen eten voordat het een relatie wordt, waarschijnlijk wist het DWI dat.

Ik loop naar de muur met folders, het zijn optimistische folders met opgewekte werkende mensen erop, als ik mij omdraai zie ik dat de wachtkamer ineens helemaal leeg is, de beveiliger kijkt mijn kant op, ik knik en loop naar buiten.

--

Lees ook de vorige wachtkamers (geschreven vanuit een ziekenhuis, een fertiliteit/geboortecentrum) en een apotheek.


Ludwig Volbeda is tekenaar. Hij houdt van landschappen bekijken, boeken lezen, brieven schrijven, machines niet begrijpen en werken in schetsboekjes.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons