nieuwsbrief
menu Asset 14

In The Dutch Mountains

Artikel Melle Kromhout
Mail

Als ik één plaat zou moeten kiezen die de Nederlandse popmuziekgeschiedenis internationaal mag vertegenwoordigen, dan zou dat er niet één zijn van bijvoorbeeld onze derderangs-Rolling Stones The Golden Earring, niet van het sympathieke maar toch ook wat kneuterige Doe Maar en ook niet van de Drentse turfblues van Cuby & the Blizzards. Het zou een plaat zijn die tegelijk onvoorstelbaar Nederlands is en moeiteloos de competitie met elke internationale concurrentie aan kan: In The Dutch Mountains, het meesterwerk van The Nits uit 1987.

Toen ik de plaat, nog niet eens zo heel lang geleden, voor het eerst hoorde, was ik verbaasd dat hij nog niet eerder op mijn pad was gekomen. Maar ik heb dan ook het vermoeden dat veel muziekliefhebbers van mijn leeftijd of jonger zich niet bewust zijn van deze parel, die zich in de grijze oester van de Nederlandse popmuziekgeschiedenis verstopt. Het klinkt ook niet echt sexy: ‘The Nits,’ en als je zoekt op Google images, komen er vooral plaatjes van mannen met grijze koppen voorbij. Maar diezelfde grijze koppen waren minder grijs in 1987, en In The Dutch Mountains is een meesterwerk. Ik zeg het nog maar eens. Een understated, no-nonsense, onvervalst Hollands meesterwerk.

Een betere beschrijving van Nederland dan de magnifieke opener en titelsong is nauwelijks denkbaar:I was born in the valley of bricks / Where the river runs high above the rooftops / I was waiting for the cars coming home late at night / From the Dutch mountains.. Een dijk van een nummer. Muzikaal laat de band vanaf die eerste zet amper steken vallen: beide vervolgsingles "J.O.S. Days" en "The Panorama Man" staan als een huis en luister eens naar het prachtige “In a Play” of “The Skater”. De arrangementen zijn subtiel en doeltreffend, de productie zo natuurlijk dat hij haast afwezig is en als je weet dat de band het album live en op slechts 2 sporen opnam, wordt het alleen maar indrukwekkender.

Maar goed, na deze exorbitante lofzang kan het natuurlijk alleen maar tegenvallen. Laat je dus door mij niks wijsmaken, en luister zelf.

Ik zei het toch?


Melle Kromhout

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons