nieuwsbrief
menu Asset 14

Grote kooi

AH advertenties Anna van Leeuwen
Mail

De eerste nacht was het een pad, of toch een kikker. In het donker leek het een pad. Sana liet het licht uit. De kop en de glimmende ogen staken boven haar nachtkastje uit. Het was een grote pad. Ze had alleen eventjes haar ogen geopend voor een korte blik op de pad en een blik op haar wekker (3:23). Ze viel weer in slaap, om te dromen dat ze vloog, maar haar vleugels lieten los. De volgende dag was de pad weg en ook de dromen vervlogen. Ze gleed uit op weg naar de douche, dat wel.

De tweede nacht was het een paard. Een klein paard, dat op haar buik stond. Ze bekeek een paar tellen hoe het dier met haar ademhaling rees en daalde. Ze bekeek de haartjes rond zijn neusgaten, zijn wimpers. Hij knipperde met zijn ogen en ze droomde verder. Ze verdwaalde boven hoge bomen.

De vogel kwam de derde nacht. De vogel zat op het lege kussen dat naast Sana’s hoofdkussen ligt. De vogel bleef. In de ochtend bakte ze twee eieren. Onder de douche streelde ze zijn veren en waste de shampoo uit zijn ogen. Toen ze haar schoenen aanhad en haar tanden gepoetst liep ze naar de deur. De vogel volgde. Ze wees naar het dier. Ze zei: "Jij blijft hier, je kan niet mee." De vogel keek naar haar en naar de grond. 's Avonds, nadat ze 38 mails gestuurd had en zeventig euro verdiend, vond ze de vogel niet meteen. Ze zocht op de boekenkast, onder de bank en op het balkon. De vogel zat op de wc. De vogel zei niks.

Zwijgend aten ze die avond macaroni. Bij De Wereld Draait Door werd een filmpje getoond van een arend die een jong kindje op een golfbaan opraapt en laat vallen.

Sana zuchtte. Haar vogel keek naar zijn poten. Het leek of hij zijn hoofd schudde.


Anna van Leeuwen is Hard//hoofd-redactielid, freelance kunstjournalist en schrijft korte verhalen. Ze zou graag een alpaca hebben voor op haar balkon. Alvast bedankt.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons