nieuwsbrief
menu Asset 14

Boris Vian

Artikel Melle Kromhout
Mail

Binnenkort verschijnt de nieuwe film van Michael Gondry (Eternal Sunshine of the Spotless Mind, The Science of Sleep), naar het favoriete boek uit mijn tienerjaren: Het Schuim der Dagen (L’Écume des Jours) van de Franse auteur Boris Vian. De in 1959 overleden Vian is inmiddels in Nederland behoorlijk in de vergetelheid geraakt, en dat terwijl hij naast romans ook chansons schreef, trompet speelde, ingenieur, uitvinder en jazzcriticus was, boeken uit het Engels vertaalde en actief was in de 'Patafysica (sic), de wetenschap van de denkbeeldige oplossingen.

De romans van Vian zijn ideaal voor de dromerige geesten van verwarde tieners. Hij beschrijft een wonderlijke fantasiewereld, die alleen aan zijn eigen wetten voldoet: piano’s die cocktails maken op basis van een melodie, een man die in een kat verandert om een vrouw te verleiden, een vreemde machine die je transporteert naar een soort onbewuste droomwereld waar het gras rood is, een gruwelijk apparaat dat ‘de hartenvreter’ wordt genoemd, en een bloem (een lelie nog wel) in de longen van een geliefde, die haar langzaam van binnen opvreet. Dit alles gemengd met scherpe maatschappijkritiek en een baldadig non-conformisme.

Helaas zijn de boeken van Vian in Nederland alleen tweedehands te verkrijgen in nogal sleetse jaren-zeventigvertalingen, die zijn werk geen goed doen. Wel kun je cd’s krijgen met zijn chansons, waarvan het pacifistische ‘Le Deserteur’ uit 1954 de beroemdste is. Het schandaal wat dat nummer veroorzaakte, werd alleen overtroffen door het boek “Ik Zal Spuwen Op Jullie Graf.” Daarin beschrijft Vian, opererend als de vertaler van de fictieve Amerikaanse schrijver Vernon Sullivan, 66 jaar voor Quentin Tarantino een nogal expliciete anti-racistische wraakfantasie. Het werk werd in Frankrijk verboden nadat er een meisje werd vermoord terwijl het boek op het nachtkastje lag.

Vian zelf stierf aan een chronische hartkwaal tijdens de première van de verfilming van “Ik Zal Spuwen Op Jullie Graf.” Volgens zijn vrouw ging hij nog liever dood dan dat hij verder moest kijken naar de rampzalige film die er van zijn boek was gemaakt. Laten we hopen dat Gondry hem eer aandoet.


Melle Kromhout

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons