nieuwsbrief
menu Asset 14

Winterbanden

Artikel Gastbijdrage
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Mail

Hard//hoofd plaatst regelmatig een ZKV (Zeer Kort Verhaal) van Constantijn Huygensprijs-winnaar A.L. Snijders. In de Kwikfit kan Snijders zich niet onttrekken aan menselijke interactie.

In de wachtkamer van Kwikfit heb ik zicht op mijn auto achter glas. De brug wordt omhoog gebracht, er worden vier hoge steunen geplaatst, de brug zakt, de auto blijft op de hoge steunen achter. Het ziet er niet heel veilig uit, een zwaar dier op te lange poten. Maar ik zit achter glas, een stuurman aan de wal, ik vertrouw op de routine, je kunt niet overal een mening over hebben, ik kan zelfs de functie van winterbanden niet goed uitleggen.

Er komt een vrouw binnen, ze praat met de baliebediende, die een monteur roept, een tengere jongen die als een vogel om zich heen kijkt om te ontdekken wat het leven voor hem in petto heeft. Ik denk dat ik het wel weet, maar ik druk deze gedachte weg, het loopt niet altijd zoals ik denk, zo vervelend is het nu ook weer niet. De vrouw en de monteur lopen naar buiten, ze praten samen, door de dikte van het glas kan ik helaas niets verstaan. De monteur loopt langs haar auto en draait met een zware sleutel de moeren van de wielen aan. Het motregent, de vrouw rookt een sigaret, de monteur gaat naar binnen. Op de auto staat de naam van een bedrijf, daarom moet de vrouw in de regen blijven staan, er is een baas met een neus, hij kan haar betrappen. Behalve de auto is ook de tijd van de baas, ze moet naar de zaak. Ze doet enkele trekken en gooit de sigaret weg. Een sigaret die geen peuk kan worden - een moderne tragedie. Ze rijdt weg, de wielen zitten goed vast, ik maak me geen zorgen.

Illustratie: Merlijn van Bijsterveld

Ik blijf niet buiten schot, ik kan me niet aan alles onttrekken, ik moet een beetje meedoen, maar het is toch altijd weer schrikken. De deur van de werkplaats gaat open, een ervaren monteur roept mijn naam. Ben ik het? Is hij de dokter? Zijn we in een ziekenhuis? Ik sta op en bereid me voor op het slechte nieuws. Hij vraagt of ik even mee wil lopen langs de wielen, terwijl hij de moeren vastdraait. Is dit de menselijke warmte die ze op de cursus leren, of dekken ze zich juridisch in onder de paraplu van aansprakelijkheid? Ik loop mee en geef hem na het vierde wiel een compliment. U hebt een goede hand van aandraaien, zeg ik. Hij kijkt me onderzoekend aan, sta ik aan zijn kant of ben ik een cynicus? Maar ik kan hem niet helpen.


Merlijn van Bijsterveld is illustrator. Zijn illustraties zijn vaak humoristisch van aard waarbij hij een andere draai aan de context geeft.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons