nieuwsbrief
menu Asset 14

Blote mannen

Artikel Noor Spanjer
Beeld Aart-Jan Venema
Mail

Al denken de meeste mannen dat je als feministe per definitie wegloopt met penisnijd, harige oksels en hangtieten, niets is minder waar. Elke herfst kijk ik weer uit naar de nieuwe show van het Amerikaanse lingeriemerk Victoria’s Secret, waarin bloedgeile topmodellen met weinig meer dan een stringetje aan de billen en een paar vleugels op de rug de catwalk oplopen.

Mijn enthousiasme voor deze reclamestunt is net zo’n heimelijk genoegen als mijn liefde voor Mariah Carey (de jaren negentig variant) en misschien zou het verstandiger zijn om dit jaarlijkse tieten- en billenfestijn kritisch in plaats van verlekkerd te bekijken. De modellen zijn te dun, te mooi, te bloot, te dom voor mijn part. Natuurlijk vraag ik me af wat zo’n show doet met het zelfbeeld van vrouwen, en of het wel een goed idee is dat de jonge meisjes die nog vrouw moeten worden hier ook naar kijken.

Illustratie: Aart-Jan Venema

Maar naar mooie (naakte of geklede) vrouwen kijken is niet het probleem, nooit geweest ook. Problematischer is het zinloze naakt dat vaak meer doet denken aan een scène uit een pornofilm dan aan een advertentie voor een totaal seksloos product. Kijk bijvoorbeeld naar de reclames van het kledingmerk dat ook door zou kunnen gaan onder de naam Anorexic Apparel. De meisjes in deze advertenties liggen met hun billen omhoog of benen wijd T-shirts en jurken aan te prijzen terwijl ze gewillig de camera in kijken en hun vingers aflikken. En dan zijn er nog talloze reclames voor ijsjes, koffie, auto’s of tandpasta die vrouwen afbeelden alsof ze klaarkomen op het desbetreffende product. Vrolijk en sexy rond paraderen voor een lingeriemerk vind ik dan een stuk onschuldiger en bovendien functioneler: het is immers lingerie.

Een groter probleem is misschien nog wel dat afbeeldingen van naakte lichamen tot nog toe bijna altijd afbeeldingen van naakte vrouwenlichamen zijn. Halfnaakte mannen zie je weinig, een enkele, stoer rokende cowboy met blote bast daargelaten (was het Levi’s? Of sigarettenmerk Camel? God ik word oud). Maar nu is er de YouTube-hit The hottest Abercrombie & Fitch guys. In dit filmpje playbacken een stuk of twaalf jongensmodellen met blote en afgetrainde torso’s prominent in beeld de belachelijke hit Call me Maybe. Ze springen, dansen en komen tevoorschijn uit bloemperken. Continue zoomt de camera in op hun lichamen, hun gespierde buiken en soms op de knappe gezichten met scherpe kaaklijnen. Ook Jillz (zogenaamd hippe appelcider) gebruikt mannen als lustobject, door ze in een wet T-shirt contest te laten figureren.

Mijn feministisch hart bloedt niet bij het zien van mooie, lekkere vrouwen. Het zou eeuwig zonde zijn om hen buiten beeld te laten. Gelukkig zijn er steeds meer adverteerders die ook lekkere, halfnaakte mannen laten zien. Aan het begin van deze nieuwe ontwikkeling mogen die naakte mannen best willekeurig gekoppeld worden aan welk merk of product dan ook. Ze hebben immers wat in te halen.


Noor Spanjer (Amsterdam, 1982) is freelance journaliste en mediawetenschapper. Als nieuwerwetse minstreel is zij altijd op zoek naar persoonlijke verhalen en daarnaast is ze ideologisch inzetbaar voor feministische zaken en andere nature-nurture kwesties.
Aart-Jan Venema is freelance illustrator en verhalenverteller. Hij werkt onder andere voor NRC.next, de Groene Amsterdammer en hard/hoofd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons