nieuwsbrief
menu Asset 14

Vrouwvrije zones

Artikel Noor Spanjer
Beeld Aart-Jan Venema
Mail

Mijn goede vriend E. heeft een kookclub: Eetgenootschap De Vleeslul. Eens in de maand komen hij en vier van zijn mannenvrienden samen - vrouwen zijn niet welkom - en wordt er gekookt met een verplicht ingrediënt. De laatste keer was dit drop. Ik geloof dat ze tamme eend hebben gemaakt met een jus van de nostalgische doch intens foute likeur dropshot. Al komt het nu misschien niet zo over, het is een hoogst culinair genootschap, die kookclub De Vleeslul. Voor zijn laatste verjaardag kreeg E. exorbitant duur kookgerei; hij was er verschrikkelijk blij mee. Net als met zijn nieuwe vlinderdasjes en satijnen onderbroeken.

Een vriend van mijn broertje heeft sinds een jaar of wat met een aantal vrienden een herenclub, of een gentlemen’s club zoals ze het zelf noemen. Eens per maand drinken ze samen whisky, roken ze sigaren of gaan ze jagen (ja echt) of in een louche club op de Wallen gratis of voor geld vrouwen versieren. Daarnaast hebben ze een loods waar inmiddels een auto en een tractor in staan en bezitten ze samen een boot. De jongens zien er stuk voor stuk uit als galante Engelse dandy’s, inclusief wandelstok, hoed en lange, groene trenchcoat.

Illustratie: Aart-Jan Venema

Vriend R. vertelde me over een kapsalon in Rotterdam: Schorem. De kappers noemen zichzelf liever ‘Haarsnijder en Barbier’, lees ik op de website. Ik zie foto’s van de medewerkers: in zwart-wit, tegen een gestreepte muur, als zijnde het politiefoto’s. Hun witte jassen zijn besmeurd met bloed (?), hun baarden en snorren zwart en stoer, de blikken in hun ogen gevaarlijk of juist verveeld. Ook lees ik de volgende tekst:

Eindelijk is het zover, Leen en Bertus openen de deuren van de enige vrouwvrije zone in Rotterdam. Dames, we zijn gek op jullie, maar wij zijn van mening dat elke man recht heeft op een plek waar hij even man kan zijn, en daarom hebben wij besloten het oude ambacht van barbier nieuw leven in te blazen. Geen gezeik, knippen en scheren!

Ik ken Rotterdam niet zo goed, maar blijkbaar is het een stad waar mannen in de openbare ruimte heel moeilijk "even man kunnen zijn", en waar bij gewone kappers met veel gezeur wordt geknipt en geschoren. Bovendien is dit allemaal te wijten aan de aanwezigheid van vrouwen. Je kunt denken dat het een slechte grap is, maar vrouwen mogen écht niet naar binnen bij de salon. R. vertelde dat toen zijn vriendinnetje een Schorem-cadeaubon voor hem wilde kopen, zij buiten op de stoep moest blijven wachten terwijl binnen de bon werd ingepakt. Zelfs de financiële afhandeling vond buiten op straat plaats.

Een nieuw soort mannelijkheid dient zich aan, eentje die aan de ene kant extreem masculien en aan de andere kant juist über-metroseksueel is. Bij De Vleeslul wordt gekookt en gehakt met grote en gevaarlijke messen; het vlees wordt in kilo’s ingeslagen. Vervolgens tafelen de heren uren met elkaar en bespreken ze de nieuwe inrichting van ieders huis. De barbiers van Schorem zien er misschien uit als woeste criminelen met hun tatoeages en messen waarmee ze iedereen - ik bedoel iedere man - te lijf gaan, de zaak ziet er ondertussen tot in de puntjes verzorgd uit. De klanten gaan met een hip rockabilly kapsel naar buiten en kunnen niet stoppen met naar zichzelf turen. En de jongeheren van de gentlemen’s club lijken met hun verfijnde outfits rechtstreeks afkomstig uit een modetijdschrift.

Het gaat al deze heren om de details, zoveel is duidelijk. Met heel veel liefde en aandacht worden hun clubjes vormgegeven, verzorgd en in stand gehouden. Dat is die welbekende vrouwelijke touch.


Noor Spanjer (Amsterdam, 1982) is freelance journaliste en mediawetenschapper. Als nieuwerwetse minstreel is zij altijd op zoek naar persoonlijke verhalen en daarnaast is ze ideologisch inzetbaar voor feministische zaken en andere nature-nurture kwesties.
Aart-Jan Venema is freelance illustrator en verhalenverteller. Hij werkt onder andere voor NRC.next, de Groene Amsterdammer en hard/hoofd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons