nieuwsbrief
menu Asset 14

Spinnen

AH advertenties Anna van Leeuwen
Mail

Anna van Leeuwen laat zich graag inspireren door de oproepen op het prikbord in jouw supermarkt. Heb je een bijzondere oproep gezien, en wil je dat Anna het verhaal daarachter bedenkt? Stuur haar dan een scherpe foto van het kaartje, en wie weet verwerkt zij het in een van haar verhalen.


Foto: Jolanda van Buuren

Eén tas had Ineke tussen haar benen neergezet, aan weerszijden op de grond kon ze er nog twee kwijt. Alledrie zaten ze vol met Krista. In haar hoofd suisde het van stiekem.

Vier weken was Krista al dood. Drie weken geleden was John zomaar thuisgekomen uit zijn werk. Midden op de dag, zonder eerst te bellen. Zijn rug, het ging niet. Huisarts Mulder zei dat het de stress kon zijn. De stress van het verlies. Hij zei dat een overleden huisdier even erg kon zijn als het verlies van een familielid. Sindsdien vroeg Ineke zich af of John net zo triest zou zijn als hij haar verloor.

Krista was haar hond nooit geweest. Toen ze John net leerde kennen was het wel schattig, een man met een puppy in zijn bed. Maar toen Krista doorhad dat Ineke bleef, werd ze onuitstaanbaar. Ze plaste in bed, ze maakte vreemde geluiden, ze beet in Inekes kussen, ze wurmde zich tussen hen in. En ze werd steeds groter. Ineke had er te weinig geduld voor, zei John, te veel zenuwen. Hele dagen zat ze thuis met het beest, ze maakten elkaar gek. Toch verbeeldde ze zich soms dat ze een band hadden, Krista en zij, dat ze iets deelden.

Ze hadden de dode hond bij de dierenarts achtergelaten, maar het was alsof ze ook een stuk John waren kwijtgeraakt. Het stuk dat lachte, grapjes maakte en met Ineke vree. Hij wilde niet getroost worden, want daar kon hij niet tegen. "Je moet toch wat eten?", probeerde Ineke. Overgebleven was een grauwe man die het huis niet uit kwam en zijn bed liever ook niet. Zelfs als hij sliep miste hij Krista. Soms leek hij haar te zoeken, op de tast in zijn slaap. Dan ging Ineke liever op de bank liggen.

De man die kon spinnen zou zijn best doen, dat zei hij door de telefoon. Hij had zoiets nog nooit gedaan. Hij wist niet waar Beesd lag, Ineke wist niet waar Vriezenveen lag. Nu was ze er al bijna, de treinreis viel haar mee. Zij zou ook haar best doen. Eerst met de breinaalden, dan met John. Ze zou hem in haar nieuwe trui weer heel maken, gelukkig maken. Ze zouden weer lachen en vrijen.

De vrouw met de bordercollie vroeg nog "Zit er eten in?" Daarna stortte het dier zich op de tassen, hij bereed ze, beet erin, krabde ze. Ineke had een gil geslaakt en was opgestaan. "Het spijt me!" riep de vrouw met de bordercollie, "Het spijt me!" Terwijl de tassen scheurden en donkerbruine plukken Krista het perron op waaiden, stapte Ineke uit in Vriezenveen.


Anna van Leeuwen is Hard//hoofd-redactielid, freelance kunstjournalist en schrijft korte verhalen. Ze zou graag een alpaca hebben voor op haar balkon. Alvast bedankt.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons