nieuwsbrief
menu Asset 14

Penen of puntjes

Artikel Sander Ritman
Mail

Sander werkt in de thuiszorg en geniet daardoor het voorrecht dagelijks toe te mogen treden tot een wonderlijke wereld, waarin hij mensen ontmoet in hun puurste vorm. Dat hij ze ook nog eens mag helpen is een dubbele beloning, gezien de waardering die hij er voor terugkrijgt. Zo zegt hij het althans zelf. Soms is de waardering echter ver te zoeken, zo blijkt. In deze aflevering leert Sander dat het waar is, wat ze over worteltjes zeggen.

"Weet jij wat je moet doen hier?", vraagt mevrouw vanuit haar stoel in de woonkamer. Als zij me aanspreekt, heb ik het gevoel dat er twee ogen bij me naar binnen priemen. Ze is zo goed als blind, maar ze heeft nog een scherpe tong. "Ja, ik kom uw lunch klaarmaken", zeg ik, terwijl ik de koelkast afstruin op zoek naar onbedorven etenswaren. "U heeft nog twee puntjes liggen, wilt u die hebben?" "Als je ze eerst even onder de kraan afspoelt?”
Ik kijk bedenkelijk naar de twee langwerpige kadetten in mijn handen. "Weet u zeker dat ik deze twee broodjes onder de kraan moet houden?" "Broodjes? Ik dacht dat je zei peentjes." "Nee, ik zei puntjes." "Nou, dan mag je wel wat duidelijker spreken. Snij ze maar doormidden, smeer er boter op en beleg er eentje met kaas en de ander met jam. Schenk ook meteen een glas melk voor me in.”

Mevrouw begint mij steeds dwingender toe te spreken. Misschien is ze boos op zichzelf omdat ze peentjes in plaats van puntjes verstond. Nu projecteert ze haar frustratie op mij, waar ik prima mee kan omgaan. Tot op zekere hoogte. "Die melk is niet meer goed mevrouw, hij is behoorlijk over de datum." "Ja, dat kan ik natuurlijk niet zien. Ik vind dat jullie dat wel in de gaten mogen houden. Jullie zijn toch degenen die elke dag mijn ontbijt, lunch en avondeten klaarmaken?"

Illustratie: Marleen Krijnen

Inmiddels is ze aan de keukentafel komen zitten, klaar om bediend te worden. "Wat doe jij eigenlijk voor werk?", vraagt ze vanaf een stoel, pal naast mij. "Dit is mijn werk. En daarnaast ben ik schrijver. "Nou, dat noem ik allebei geen werk. Had je niet gewoon een vak kunnen leren?" Ik kijk nog eens naar de puntjes die nu voor mij op het aanrecht liggen, mieter ze terug de koelkast in en pak zonder aarzelen twee winterpenen uit de groentela. Ik serveer ze op een bord terwijl de aarde er nog rijkelijk aanhangt.
"Eet smakelijk!" "Hee, dit zijn geen puntjes, maar peentjes," valt mevrouw op. "Zeg maar gerust penen. Die puntjes waren toch oud en te hard," lieg ik erachteraan. "Oh?! Heb je ze wel netjes afgespoeld?" "Uiteraard!"

Als mevrouw begint te eten, hoor ik het zand tussen haar kiezen knarsen. Bij elke hap die ze neemt, zie ik haar gebit zwarter worden. Na één peen met grond en al te hebben verorberd, draait ze mijn kant op. Ik weet nu zeker dat wat ze zeggen over worteltjes, geen fabel is. Ze kijkt me recht in de ogen aan als ze zegt: "Gadverdamme, je hebt dit peentje niet gewassen."
Maar dit varkentje mooi wel, denk ik, en ga op weg naar de volgende cliënt.

-
Dit is een gastbijdrage van Sander Ritman, uitvoerend schrijver en verpleegpoëet.


Sander Ritman

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons