nieuwsbrief
menu Asset 14

Sliptong

Artikel Hiske Versprille
Beeld Charlotte Peys
Mail

Als kind, bij mijn grootouders in Zeeuws-Vlaanderen (ze zijn inmiddels overleden), at ik door mijn nukkige oma gemaakte friet. Zij sneed de patatten met een plastic schilmesje dat zo vaak was geslepen dat het meer leek op een soort piratenhaak dan op een mesje, terwijl ze bijna blind was. Toen mijn broer en ik nog heel klein waren, ving mijn opa zelf garnalen en sliptong met een sleepnet (een kor heet dat daar) in de branding, dan bewoog hij zich met zijn lieslaarzen gebukt door het water voort als een groot en sterk aangespannen paard. Op het strand werden de flappende vissen uit het net gehaald. Ik kan me op de een of andere manier niet herinneren hoe hij ze doodmaakte.

Nu ik er over nadenk, weet ik niet eens of ik zelf werkelijk mijn opa in de branding heb gezien, of dat iemand me er over heeft verteld. Soms schuiven de dingen die mensen je verteld hebben en de dingen waar je bij was in elkaar als twee achter elkaar geplaatste dia’s. Zo heb ik ook een haarscherpe herinnering van een dode matroos, tegen een dijk geslagen door de golven. Hij draagt een kiel maar heeft geen hoofd. Ik zie die hoofdloze zeeman heel helder voor me, terwijl ik wel weet dat dit niet mijn, maar mijn vaders herinnering is.

Illustratie: Charlotte Peys

De sliptongen werden gebloemd en gebakken in een grote gietijzeren koekepan. Er ontstond stoom op de ruiten waardoor je de bijkeuken nog maar net kon zien. De doperwtjes, de worteltjes en de peultjes en de aardappels kwamen uit de tuin, de mayonaise uit een Belgisch potje. Het dikke kleed ging van tafel en er kwam een zeil voor in de plaats, omdat mijn broer en in onze gulzigheid vaak morsten - ‘prossen’ noemde mijn opa dat. In stapels kwamen de goudbruine visjes op tafel, we deden wedstrijden wie er de meeste op kon en we vielen in de auto terug naar de Randstad standaard in een diepe slaap. Ik kan gebakken platvis nog steeds razendsnel fileren.

Iets moeilijks onder de knie krijgen, iets ingewikkelds als het ontbenen van een kippetje of het fileren van een vis, kan vaak alleen door het in reuzehoeveelheden te oefenen. Bij je vijfde kip of je vierde vis zul je merken dat je het op een gegeven moment, bijna tot je eigen verbazing, 'onder de knie' of 'in de vingers' hebt. En het lijken dan eerder de knie en de vingers zelf die besloten hebben dan ze iets kunnen, dan je hoofd of je hart.


Hiske Versprille
Charlotte Peys is cultuurwetenschapper en illustrator en woont en werkt in Gent (België). Haar werk is steeds gebaseerd op observatie en onderzoek. Ze illustreert om te onthouden, te verzamelen, te vertellen, te ordenen en te onderzoeken.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons