nieuwsbrief
menu Asset 14

LPG

Artikel Melle Kromhout
Mail

Hoewel het misschien al lang niet meer zo is, hoor je nog steeds links en rechts boze tongen beweren dat er in België steevast betere popmuziek wordt gemaakt dan in Nederland. Dit soort dingen zijn natuurlijk op geen enkele wijze empirisch vast te stellen, maar het idee komt toch ergens vandaan. Waarschijnlijk wordt het veroorzaakt door het feit dat 1. de kutmuziek uit België (op K3 na) onze oren niet bereikt, waardoor we onterecht denken dat er de ene dEUS na de andere wordt geboren en 2. Nederlanders klaarblijkelijk een hardnekkige blinde vlek hebben voor kwaliteit van eigen bodem.

Dat laatste is jammer, want er wordt wel degelijk steengoede muziek in Nederland gemaakt. Laat ik daarom van de gelegenheid gebruik te maken om de aller-, allerbeste band van Nederland onder de aandacht te brengen. Hyperbolen zijn op zijn plaats, want het is een groot onrecht dat LPG, want daar hebben we het over, niet inmiddels heel Europa platspeelt. Dat zou ook aan de band zelf kunnen liggen. Ze zijn niet bepaald de meest productieve band, en de nuchtere Groningse inslag zal ook niet helpen (hoewel de bandleden inmiddels in Amsterdam wonen).

Dat doet echter niets af aan de muzikale kwaliteit. Daarom is het onbegrijpelijk dat platenlabel Excelsior niet alles in het werk heeft gesteld om van hun derde album The Village een hit te maken, in plaats van al het geld te investeren in de nieuwe albums van Spinvis, Lola Kite, Tim Knol en Moss. Op The Village laat LPG een adembenemende diversiteit aan stijlen en invloeden de revue passeren, zonder dat je ook maar één moment het gevoel hebt dat de boel uit elkaar valt. Catchy melodiën (Motivation), onregelmatige ritmes (Kids), Pixie-achtige indiepop (Love Will Surround You), dromerige samenzang (Creation), en Queens of the Stone Age-achtige gejaagdheid (Paulus): van de koperblazers op opener Overture tot het slotakkoord van The Village verveelt het album geen moment en in elk nummer valt iets te ontdekken.

Op hun debuut I Fear No Foe (waarvan het nummer Belly Rollercoaster werd gebruikt in een Nokiareclame) liet de band nog vooral horen dat ze de ideeën, bravoure en durf hadden om geheel hun eigen weg te gaan. Op het tweede album With The Earth Above Me werd de sound aangescherpt en verdiept, maar soms iets te veel dicht gesmeerd. Hoewel beide albums van bovengemiddeld hoge kwaliteit zijn, overtrof LPG zichzelf met The Village: een uiterst kundig geschreven, ijzersterk uitgevoerd en perfect geproduceerd totaalproduct om je vingers bij af te likken. Ook in België.


Melle Kromhout

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons