nieuwsbrief
menu Asset 14

De meneer

Artikel Gastbijdrage
Beeld Friso Blankevoort
Mail

Sander werkt in de thuiszorg en geniet daardoor het voorrecht dagelijks toe te mogen treden tot een wonderlijke wereld, waarin hij mensen ontmoet in hun puurste vorm. Dat hij ze ook nog eens mag helpen is een dubbele beloning, gezien de waardering die hij er voor terugkrijgt. Zo zegt hij het althans zelf.

“Zuster... Zuster... Zuster!”
Ik doe rustig mijn jas uit en kijk eerst nog even in de map. O ja, kuurtje geven.
“Zuster? Wie is daar?”
“Hoi, ik ben het.”
“Wie? Hoe laat is het?”
Ik kom een stap dichterbij en leg mijn hand op haar schouder.
“O, wat ben ik blij u te zien. Er was hier net een meneer en die heeft mijn kammetje afgepakt.”
“Nu net? Het is kwart voor acht ’s ochtends. Wilt u niet even douchen?”
“O ja, graag. Maar wat doet die meneer daar?”
“Die meneer? O… nee, dat is uw klok, mevrouw.”
“Hoe laat is het?”
“Kwart voor acht in de ochtend.”

Ik kleed mevrouw uit in haar kleine en zeer smalle badkamer met badkuip. Ze draagt drie hemdjes over elkaar, haar bh achterstevoren en haar panty slechts om één been onder haar verkeerd om gedragen broek.
“Hoe laat is het?”
“Kwart voor acht. Mogen uw haren nat?"
“O, wat ben ik blij dat u er bent. Ze zullen wel blij met u zijn, dat u ze zo komt helpen.”
“Nou, niet allemaal hoor.”
“Wat zegt u?”
“Ja, de meesten zijn erg blij dat ik ze kom helpen.”
“Ja dat zal wel. Weet u ook hoe laat het is?”
“Het is kwart voor acht mevrouw. Wilt u even op de rand komen zitten? Dan kan ik uw benen afdrogen."

Illustratie: Marleen Krijnen

“Lukt het?”
“Hoe strak wilt u hem?”
“Wat zegt u?”
“Wilt u de bh op z’n wijdst of op z’n strakst?”
“Ja dit zijn mooie, die zijn net nieuw gehaald.”

“Wilt u zo lekker een kopje thee en een boterham?”
“O ja, heerlijk. Hoe laat is het eigenlijk?”
“Kwart voor acht. Zal ik u in de woonkamer verder aankleden?"
“Kunt u dan vragen of die meneer zich even om wil draaien? Ik voel me anders zo bekeken.”
“Nou, ik denk niet dat die meneer naar mij zal luisteren. Gaat u hier even zitten, dan kan ik uw panty aandoen.”

“O, voor ik het vergeet. Ik heb wat voor u klaargelegd. Een schilderijtje, het ligt daar op tafel als het goed is.”
Enigszins verbaasd loop ik naar de salontafel, zonder er veel vertrouwen in te hebben. Er ligt inderdaad een klein schilderijtje.
“Dat zijn de sterren en planeten”.
“Ja, dat zie ik mevrouw. Maar weet u zeker dat u dit aan mij wilt geven? Heeft u niet de verkeerde voor zich?”
“Hoe laat is het?”
“Kwart voor acht.”
“Dat zei u drie kwartier geleden ook al.”

Ik draai me om en zie hoe de meneer in de kamer een stap voorwaarts zet. Het is tijd om te gaan. Blijkbaar laat hij ook mij niet met rust.

--
Dit is een gastbijdrage van Sander Ritman, uitvoerend schrijver en verpleegpoëet. De illustratie op de voorpagina is gemaakt door Friso Blankevoort


Friso Blankevoort (a.k.a. Freshco) is een illustrator/designer die woont en werkt in Amsterdam. De skateboardcultuur heeft een grote invloed op zijn werk, dat ook beïnvloed wordt door de traditie van grafisch ontwerp in Nederland.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons