nieuwsbrief
menu Asset 14

Impakt

Artikel Kelli van der Waals
Mail

Je kent het gevoel misschien wel: je hebt zojuist een goed boek gelezen, een interessant artikel doorgewerkt of een boeiende film of tentoonstelling gezien en opeens lijkt het of je een klein beetje slimmer bent geworden. Daar, in die paar uurtjes dat je ermee bezig was, is je IQ opeens procentpunten omhoog gegaan. Je wereld is zeker een paar vierkante kilometer groter en je weet de actualiteit net vanuit een andere, beter onderbouwde hoek te bekijken.

Die prettige sensatie van groeiende intelligentie is mij onder andere overkomen op Impakt. Dit jaarlijkse festival werpt een kritische en creatieve blik op de mondiale mediacultuur aan de hand van tentoonstellingen, filmprogramma’s, concerten, talks, workshops en presentaties. Hier had James Blake zijn eerste Nederlandse optreden, exposeerden kunstenaars die later biënnales sierden, werden dj’s uit de West Side van Chicago gesleurd om Nederlanders eens van hun footwork te laten proeven en voerde men hilarische Youtube battles.

Still uit de tentoonstelling The impossible black tulip of cartography

In voorgaande jaren leerde je van Impakt onder meer over de toekomst van stedelijke groei, of over het dilemma van transparantie in de informatiesamenleving. De 2012-editie, die gisteren werd geopend, draagt de naam No More Westerns en stelt zich een media- en beeldcultuur voor die niet door het Westen wordt gedomineerd. Gangnam Style in context, zeg maar. Een uitgelezen mogelijkheid om eens wat te weten te komen over Chinafrica, fourth culture kids, of global south futurism.

Helaas weten te weinig mensen van het bestaan van dit Utrechtse evenement. Zelf woonde ik al jaren in de desbetreffende stad toen ik ooit toevallig op het festival terechtkwam. Ik kon alleen maar denken: waarom kende ik dit nog niet? Dat wil ik jou besparen. Breng dit weekend een bezoekje aan Impakt en gun je hersens het oppeppertje dat cafeïne ze niet kan geven, zodat je maandag een heel klein beetje slimmer bent dan de week ervoor.

Je vindt het festivalcentrum in Theater Kikker, kwartiertje lopen vanaf Utrecht Centraal en dus eigenlijk heel dicht bij Amsterdam, Rotterdam, Assen, Roermond, Den Haag, Gent en de Ackerdijkse Plassen.


Kelli van der Waals

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons