Illustratie: Martijn den Ouden

Hij komt er niemand tegen. In deze buurt zijn alleen bloempotten onder afdakjes, onbereikbare visplekken en voetballers in de verte." />

Illustratie: Martijn den Ouden

Hij komt er niemand tegen. In deze buurt zijn alleen bloempotten onder afdakjes, onbereikbare visplekken en voetballers in de verte." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Afdakjes

Artikel Jan van Mersbergen
Mail

Jan van Mersbergen is verhuisd. Hij loopt, fietst en struint door zijn nieuwe buurt en probeert te onthouden wat hij ziet. Iedere zondag wandelt hard//hoofd met hem mee door Amsterdam Zuid, in gezelschap van een fijne collage van Martijn den Ouden.

In de Pijp waren er altijd mensen op straat, hier kom ik niemand tegen. De huizen hebben mooie details. Groene takelbalken, nisjes, een trappenhuis in een bocht. In de ochtend liet ik mijn kinderen een rond raam zien, hoe zoiets gemetseld is, en nu ging ik de hoek om en zag ik bij het kleine gekleurde bankje met de twee dieren in de rugleuning een bloempotje op een steen staan die iets uitstak. Dat soort stenen in een muur zijn leuk, want er passen bloempotjes op en in het potje zaten gele bloemen. Ik liep om het hek, om de voetbalvelden, een zijstraat in. Bij een van de sjieke huizen waren twee afdakjes gebouwd van spaanplaat en vuren balkjes, heel lelijk. Onder de afdakjes stonden bloemen in grote bakken, weer bloemen. Aan de kade bekeek ik de trappen die afgesloten waren en de roeiboten die onder de brug lagen, ik kon nergens bij. Dat was vervelend: een hoge muur, een lage kade, boten en in feite een mooie visplek, maar ik kon er niet komen of ik moest klimmen en springen.

Op de voetbalvelden kogelden jongens ballen op doel, ze schoten heel goed. Strak, maar ook soms met een boog. Een bal die net op tijd weer daalt. De jongens op het tweede veld schoten beroerd. In mijn straat stapte de overbuurman van op de hoek van zijn elektrische rolstoel. Hij is ziek en oud en zijn korte broek was afgezakt. Hij moest nog vier meter tot zijn voordeur en deed daar heel erg lang over. Toen ik thuis kwam stond de tv nog aan.


Jan van Mersbergen

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons