nieuwsbrief
menu Asset 14

Een nieuw pak

Artikel Jan Postma
Mail

Surf je nietsvermoedend naar hardhoofd.com, kom je ineens hier terecht. Een vaag gevoel van herkenning gaat gepaard met de zekerheid dat er iets niet klopt. Of liever: dat er iets vreemds aan de hand is. Alsof een van de natuurwetten is afgeschaft, maar je weet niet direct om welk exemplaar het precies gaat. Dan begint het te dagen: dit is gewoon hard//hoofd, maar wel gestoken in een nieuw pak. Ik kan jullie verzekeren: het zit als gegoten.

Welkom op onze nieuwe site. Het beste dat ons is overkomen sinds de dag waarop duidelijk werd dat we onze voordekunst-actie tot een succesvol einde zouden brengen. Het geld dat jullie toen zo genereus hebben gedoneerd, hebben we onder meer gebruikt om deze nieuwe site te bouwen.

Alles glijdt en schuift dat het een lieve lust is, in het archief kun je nog altijd prettig verdwalen en er is een achterpagina waar je de SMS van de dag vindt, Mees een vraag kunt stellen of een mini-advertentie kunt insturen. Goed, ik hoef dat niet allemaal te vertellen, jullie kunnen het met eigen ogen zien.

Hard//hoofd is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een eigenzinnig medium met een herkenbare stijl en een immer uitdijend lezerspubliek. Een tijdschrift waar jonge geesten de kans krijgen zich te ontwikkelen en waar gevestigde namen steeds vaker maar al te graag een bijdrage aan leveren. Een digitale plek waar regelmatig frisser wordt geschreven, gefilmd, gedacht, geïllustreerd en wat dies meer zij dan elders in de media. Een tijdschrift voor even persoonlijke als betrokken journalistiek en een vrijplaats waar lichte en zware kunst voor een breed publiek toegankelijk zijn.

De komende jaren zal het niveau van hard//hoofd nog verder moeten stijgen. We zullen meer aandacht besteden aan vernieuwende of gewoon mooie literatuur, traditionele en interactieve poëzie, meer aandacht ook voor fotografie, grafische vormgeving, bijzondere muziek en ondergewaardeerde kunst. Meer ruimte voor verhalende journalistiek, persoonlijke essays en eigenzinnige kunstkritiek die is toegesneden op het Internet.

We streven daarbij naar de moeilijke combinatie van breedte en diepgang, naar vrolijke journalistiek en serieuze kunst en serieuze journalistiek en vrolijke kunst. We onderkennen het belang van de ernst, maar zijn niet bang te relativeren wanneer anderen de noodzaak daartoe uit het oog verliezen. We willen altijd lichtvoetig, maar nooit lichtzinnig zijn.

Hard//hoofd was ooit de exponent van een gedroomde revolutie, inmiddels is het de exponent van een vleesgeworden revolutie: die van de online journalistiek en de online kunst. Het cliché wil dat iedere revolutie (in het beste geval) verzandt in een stroperig proces van aanpassing, of (in het slechtste geval) in bloedvergieten. Dat dat niet zo hoeft te zijn, heeft hard//hoofd bewezen door op het juiste moment de vlucht naar voren te kiezen, met de hulp van honderden donateurs. Wat we wel hebben ontdekt, is dat een revolutie alleen tot een goed einde kan worden gebracht door twee zaken: 1) toewijding aan je idealen, en 2) keihard werken. Met beide zit het volgens mij bij hard//hoofd wel goed.

Dit is misschien ook het moment om Rutger Lemm voor de laatste maal, en plein public, te bedanken voor bijna vier jaar tomeloze inzet en grenzeloze toewijding. Die toewijding is sinds juli van dit jaar niet minder geworden, maar voor alles wat er sindsdien is misgegaan, treft mij blaam. Voor al het moois dat nog komen gaat, mogen jullie de hele redactie alvast dankbaar zijn.


Jan Postma Jan Postma (Delft, 1985) is politicoloog, fotograaf, journalist, parttime einzelgänger en meer. Maar, voordat u zich een beeld denkt te kunnen vormen, toch vooral dat laatste.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons