Wat is een grens nog waard als hij flexibel is?" /> Wat is een grens nog waard als hij flexibel is?" />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Geen grenzen

Artikel Roos Euwe
Mail

In een wereld waarin het gemakkelijk is om grenzen te overschrijden, per trein, vliegtuig of internetverbinding (laten we het globalisering noemen), lijkt het een ritueel uit een ander tijdperk om je paspoort te laten zien aan een mannetje in een douanekantoor.

Tegenwoordig ben je een aantal kilometer eerder al welkom geheten per sms in het land van bestemming, terwijl de douanebeambte langs de snelweg nog zoekt naar de verschillen tussen de levende 3D- en de onscherpe 2D-versie van jou.

Ha, wie heeft er nog douanebeambten nodig?
Sterker nog, wie heeft er nog officiële landsgrenzen nodig?

De Nieuw-Zeelandse kunstenaar Julian Oliver verzamelt in zijn grijze caravan data van telefoons die landsgrenzen overschrijden. Aan de hand van de grenzen die de telefoonnetwerken hanteren, tekent hij een nieuwe wereldkaart. Het (voorlopige) resultaat: zijn project Border Bumping

Border Bumping

Het resultaat is een indrukwekkend precieze kaart, die laat zien dat landsgrenzen vele malen flexibeler zijn dan je in eerste instantie denkt. Bij het Franse Calais bijvoorbeeld ligt er ruim twintig kilometer tussen de officiële en de telecomgrens.

“In GSM we trust” is de slogan van Border Bumping. Het is misschien een beetje lullig dat de autoriteit van douanebeambten moet concurreren met de grillen van een telefoonnetwerk. Maar juist in Calais, waar dagelijks zoveel mensen en spullen al dan niet legaal de Franse grens oversteken, wordt het duidelijk dat de offline en de digitale wereld niet meer los van elkaar te zien zijn. Hoeveel bestaansrecht hebben de officiële grenzen nog, wanneer in het dagelijks leven van de inwoners zo gemakkelijk andere grenzen worden gehanteerd?

Iedereen met een smartphone is welkom om data te verzamelen, met een klik en download bouw je mee aan deze nieuwe wereldkaart. Hoe completer deze kaart, hoe duidelijker het wordt dat de huidige grenzen hopeloos zijn verouderd en toe zijn aan een update.


Roos Euwe

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons