Illustratie: Martijn den Ouden

Ondanks dat bij Triomf het bier uit de koelkast komt, de tv op Eurosport staat, ze de Telegraaf, de Volkskrant én de Leesmap hebben, gaat Jan op zoek naar een nieuwe snackbar." />

Illustratie: Martijn den Ouden

Ondanks dat bij Triomf het bier uit de koelkast komt, de tv op Eurosport staat, ze de Telegraaf, de Volkskrant én de Leesmap hebben, gaat Jan op zoek naar een nieuwe snackbar." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Triomf

Artikel Jan van Mersbergen
Mail

Jan van Mersbergen is verhuisd. Hij loopt, fietst en struint door zijn nieuwe buurt en probeert te onthouden wat hij ziet. Iedere zondag wandelt hard//hoofd met hem mee door Amsterdam Zuid, in gezelschap van een fijne collage van Martijn den Ouden.

Ik probeer een andere snackbar. De snackbar die het dichtstbij zit, heet Triomf. De satésaus is er niet lekker. De Telegraaf ligt er en op zaterdag de Volkskrant, en de leesmap. Ze hebben koud bier in de koelkast en de TV achterin de zaak staat meestal op Eurosport. Maar de friet en vooral de saus vielen tegen en dus loop ik de Marathonweg in en loop twee blokken naar de andere snackbar.
Het is er druk, dat is een goed teken. Een jongen in een geel trainingspak is aan de beurt en zegt:
“Ik weet het nog niet, ik weet niet waar ik wil zitten en of ik thuis die shit wil eten of hier, of buiten.”
Hij heeft een pak shag in zijn hand, en een aansteker.
De mannen achter de toonbank zijn Marokkaans en heel groot. Een van hen zegt: “Nou, hier staat het. Volgende.”
“Jee,” zegt de jongen. “Ik weet het echt niet.”
En een oude vrouw die met een enorme portemonnee in haar hand voor de toonbank staat zegt:
“Ik dacht dat ik gek was.”
De mensen lachen. De jongen zegt: “Iedereen is gek.” Hij gaat buiten zitten.

Ik kijk de zaak in. Er liggen vier kranten: Trouw, Volkskrant, NRC en Het Parool, en nog een los stuk van het Financieel Dagblad. Geen leesmap. In het achterste deel staan van die oude treinbankjes, rood met frames van metalen buizen. Die vind ik mooi. Vroeger mocht je roken in de boemeltjes waar die banken in stonden.
Ik bestel friet voor mij en de kinderen, en mayo en satésaus in aparte bakjes, en een paar frikandellen. Een van de Marokkanen zegt: “Is die grote voor één persoon of voor meer, want het is echt veel.”
“Voor mezelf,” zeg ik.
En hij zegt: “Dan doe ik wel medium. Wij scheppen de bakken flink vol.”
“Oké,” zeg ik, en inderdaad, als ik de tas met eten krijg is hij zwaarder dan anders, en ook nog eens minder duur. De friet is prima, en de satésaus is goed.

--
Jan van Mersbergen is de schrijver van de romans De grasbijter, De macht over het stuur, De hemelrat, Morgen zijn we in Pamplona, Zo begint het en natuurlijk Naar de overkant van de nacht.

Martijn den Ouden is dichter en kunstenaar. Lees zijn dichtbundel Melktanden, alleen al voor het gedicht: ik mag geen schoten lossen op een gezond gezin


Jan van Mersbergen

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons