Een omgekomen gezin kibbelt lekker door op een auto-kerkhof." /> Een omgekomen gezin kibbelt lekker door op een auto-kerkhof." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Sorry

Hoofdartikel Videoredactie
Mail

Maak een film in 48 uur: het lijkt onmogelijk, maar Jeroen Houben lukte het om voor de tweede keer achter elkaar een prijswinnende film te maken. Eerder waagde hij zich aan intriges binnen een IKEA-gids, ditmaal aan een kibbelend, zojuist overleden gezin op een auto-kerkhof. Wij konden het niet laten hem wat vragen te stellen.


Sorry

Wat houdt het 48Hour Film Project precies in?
Het idee is dat je binnen 48 uur een film schrijft, opneemt en afwerkt tot eindproduct. We kregen op vrijdagavond drie verplichte elementen die in de film verwerkt moesten worden: een voorwerp (voetbal), dialoogzin (‘niet lullen maar poetsen’) en personage (Gert, beurshandelaar). Verder krijgt elk team een genre toegewezen. Wij kregen comedy.

Hoe kwam je op het idee voor deze film?
Ik had niet meteen een verhaal in mijn hoofd. Het begon met een locatie. Om mezelf uit te dagen wilde ik de film op één plek laten spelen. Zoals een theaterstuk eigenlijk. Ik hou ook erg van speelfilms die zich op één plek afspelen, zoals The Breakfast Club of Rear Window. De focus ligt volledig op het verhaal en de dialoog, en niet op alle poespas eromheen. De uitdaging om de aandacht vast te houden is ook groter. Ik dacht: Het moet een kleine ruimte zijn. Een auto. Of beter: een auto waar men niet uit kan. De karakters zijn dan tot elkaar veroordeeld. Waarom kunnen ze er niet uit? Natuurlijk, ze zijn dood. In die volgorde is mijn denkproces een beetje gegaan. Uiteindelijk rolde daar een verhaal uit.

Je hebt nu tweemaal bij 48 Hour Film knallers van filmpjes gemaakt. Werk je beter onder hoge druk?
Klaarblijkelijk. Toen ik bovenstaand plot goed en wel had uitgevogeld was het vrijdagnacht, half vier. De fundering lag er, met een paar leuke stukken dialoog, maar wat nog ontbrak was een einde. We zouden vier uurtjes later beginnen met draaien, dus ik besloot maar te gaan slapen met een half script. Op de set was er een hele goeie chemie met de cast, en zo ontstonden er ter plekke een paar sterke vondsten die de film echt afmaakten. Het was een enorme opluchting toen alle puzzelstukjes om drie uur ’s middags ineens op hun plek vielen.

Waar ben je het meest trots op?
Ik ben er vooral trots op dat ik de film heb gemaakt die ik heb willen maken. Iemand noemde het ‘een echte Jeroen Houben film’ en ik kon me geen groter compliment indenken. Mijn vorige 48hour film, Pagina 23, maakte ik samen met reclameteam Tim Arts en Stefan van den Boogaard. We maakten toen van de gelegenheid gebruik om ons eigen werkveld (reclame) te bespotten, en deden dat met succes. Maar het werd daarmee ook meteen een heel conceptuele film, de nadruk lag dus erg op het idee. Sorry is veel meer een verhaal. Een verhaal over mensen en hun onderlinge verhoudingen. Een film zoals ik er graag meer wil maken.

Meer over de 48hour films van Jeroen vind je op www.sorrydefilm.nl en www.pagina23.nl. Ook meedoen met het 48 hour film project? De volgende ronde begint 28 september in Utrecht.


Videoredactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons