Illustratie: Charlotte Peys

Over Griekse spelletjes die iedereen wil organiseren en Griekse stenen die niemand wil verzorgen." />

Illustratie: Charlotte Peys

Over Griekse spelletjes die iedereen wil organiseren en Griekse stenen die niemand wil verzorgen." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Nee, niet hier!

Artikel Redactie
Beeld Charlotte Peys
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Hard//talk is de seismograaf die de trillingen van de tand des tijds registreert. Wat heeft ons afgelopen week bezig gehouden? Wat bespraken we bij de koffieautomaat en waar lagen we wakker van? Deze week twee korte commentaren van onze redacteuren, in woord en beeld.

Commentaar

Heel leuk. Maar: nee, niet hier!

Verwacht hier geen analyse van hockey, zwem –en turntriomfen; ten eerste ontbreekt het me aan de expertise, ten tweede zat ik ten tijde van de Olympische Spelen rosé te zuipen in Frankrijk. Het was dan ook een vervreemdende ervaring om afgelopen maandag de bombastische slotceremonie te aanschouwen, die het midden hield tussen 'campy feest' en 'nationalistisch spektakelstuk'.
Het doven van de Olympische vlam is traditiegetrouw een vrolijk moment, waarbij alle atleten zij aan zij door het stadion paraderen, begeleid door folkloristische liederen en obscure volksdansen. Waar de openingsceremonie bol staat van plechtigheid, is de afsluiting, waarbij het Olympische stokje wordt doorgegeven aan het volgende gastland, doorgaans een stuk lichter van toon.
De slotceremonie in Londen was op sommige momenten pure Britse camp, met als absoluut hoogtepunt Monty Pythons Eric Idle die (bijgestaan door een operazangeres en nonnen op rolschaatsen) Always look on the bright side of life zong.
‘A Symphony of British Music’ was de ondertitel van het drie uur durende festijn, en er trok dan ook een parade van dode en levende Britse sterren voorbij. George Michael zong Freedom, een kinderkoor zong Imagine en zelfs Freddie Mercury was voor de zoveelste keer uit het graf gesleurd om digitaal zijn vergrijsde bandleden te begeleiden – die Brian May moet er inmiddels toch een beetje klaar mee zijn om steeds met een soort diascherm op te moeten treden, maar hij liet niets merken. De Spice Girls arriveerden in vijf Londense taxi’s en zorgden voor een hilarische uitsmijter. Tussendoor waren er figuranten in Victoriaanse kostuums, die het Britse verleden vooral als een kneuterige Mary Poppins-tijd moesten neerzetten. Het resultaat was Harry Potter on crack. De boodschap? ENGELAND IS GEWELDIG! (En dat bovendien altijd geweest!).
Londen sloot haar olympiade af met een strak geregisseerd patriottistisch orgasme waar Leni Riefenstahl trots op was geweest. Inmiddels wordt er koortsachtig gelobbyd om de Spelen van 2028 naar Amsterdam te krijgen. Laten we in godsnaam hopen dat de eer wederom naar een ander land gaat, want een duet tussen André Hazes en Guus Meeuwis, begeleid door een showballet in VOC-kostuums, kan ik echt niet aan.

Door Sanne Rispens

Nieuws in Beeld

no hay dinero ni para piedras / geen geld meer voor oude stenen

Illustratie: Charlotte Peys


Redactie
Charlotte Peys is cultuurwetenschapper en illustrator en woont en werkt in Gent (België). Haar werk is steeds gebaseerd op observatie en onderzoek. Ze illustreert om te onthouden, te verzamelen, te vertellen, te ordenen en te onderzoeken.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons