Over hypocriete oerdriften en echte seks" /> Over hypocriete oerdriften en echte seks" />
nieuwsbrief
menu Asset 14

A Twist in the Fabric of Space

Morgan Knibbe studeerde dit jaar met de film A Twist in the Fabric of Space af aan de Filmacademie in Amsterdam (richting Regie Documentaire). Samen met zijn crew sleepte hij de VPRO Documentaireprijs 2012 in de wacht.

Mail

A Twist in the Fabric of Space stelt zich in de persmap als volgt voor: ‘Na onze geboorte
proberen we overal grip op te krijgen en scheppen we collectief een gevangenis van
structuren. Diep van binnen schuilt een oerkracht die wil losbreken in extase’. De
eclectische, ritmische documentaire van Knibbe is onderverdeeld in vier hoofdstukken
die min of meer een levenscyclus voorstellen. De ‘gevangenis van structuren’ wordt
fraai getoond in de ‘stadssymfonie’, waarbij beelden van verschillende gebouwen en
bouwplaatsen samen met een doordringende technobeat de kijker naar een extatisch
hoogtepunt toebrengen. Opvallend en dapper is de seksscène die door de hele film heen is gevlochten: de abstracte, zachte close-ups (waarin De Daad werkelijk te zien is) vormen
een mooi en betekenisvol contrast met de verder bombastische, apocalyptische beelden en
bijna bedreigende sfeer van A Twist in the Fabric of Space.

Trailer van a Twist in the Fabric of Space

Waarover gaat deze film volgens jou?
We wilden iets maken over hoe hypocriet mensen bezig zijn met hun oerdriften. Onze hele
samenleving is opgebouwd uit structuren, we moeten allemaal in dezelfde pas lopen. Maar
tegelijkertijd kijken we graag naar keiharde seks en geweld, de online pornoconsumptie is
groter dan ooit. Ik vroeg me af hoe dat kan. Met deze vragen kwam ik terecht bij de Franse
filosoof Georges Bataille: hij heeft het in zijn werk L’érotisme over de seksuele daad en de
waarde daarvan. Volgens Bataille probeert de mensheid grip op het leven te krijgen door
regels te maken, om zo om te kunnen gaan met het feit dat we niet continue zijn, dat we
sterfelijk zijn. Maar regels veroorzaken taboes, en het doorbreken van die taboes geeft de
mens een gevoel van vrijheid en extase. Door de seks expliciet te tonen in deze film, juist in
de setting van een gestructureerde filmzaal, hopen we een taboe te doorbreken, waardoor
de kijker een gevoel van vrijheid ervaart. En van gêne natuurlijk, dat gevoel bevestigt het feit
dat kijken naar seks nog steeds een taboe is.

In het derde hoofdstuk laat de film zien dat mensen de behoefte hebben hun oerdriften
te stillen, dat we genieten van heftige seks en geweld. Er bestaat een excessief verlangen
naar sensatie, waardoor we volgens mij vervreemd zijn geraakt van driften en onze eigen
natuur. Het is niet de bedoeling om los van elkaar te leven, om zo liefdeloos en krampachtig
keiharde porno te consumeren: dat wil ik in het laatste hoofdstuk laten zien met de mooie,
liefdevolle seksscène.

Was het maken van deze film een experiment?
Zeker was een deel van dit project een experiment, niet alles was meteen gevat in
een filmplan of een script. Maar op de Academie waren mijn docenten meteen enthousiast
over het plan om een film te maken die op een andere manier werkt. We begonnen met
het uitproberen van een concept, met ideeën over hoe de wereld om ons heen wordt
vormgegeven. De stadssymfonie met de heftige architectonische structuur is onder andere
geïnspireerd op Mondriaan zijn schilderijen, en met de technomuziek erbij laat het zien wat
ik wilde overbrengen. Ook heb ik veel slapende mensen in het openbaar vervoer gefilmd
met mijn mobiel, dat vind ik een mooi beeld: ze lijken vermoeid door de stadskolos waar ze
in leven.

Vind je je film geslaagd?
Ja, ik ben er blij mee, ik kan ernaar kijken en ernaar luisteren. Gister kwamen er een paar
gastjes van zestien naar me toe die zeiden dat ze moesten janken van het lachen. Ze hadden
zelfs een foto gemaakt van het laatste shot, zo vet vonden ze het. De paar harde grappen die
erin zitten hebben dus voor hen het beoogde effect, die zitten erin om de intellectuele laag
keihard onderuit te halen, dat je even niks anders kan dan lachen. Humor in een film maakt
juist de zware scènes beter.

Waarom wilde je filmmaker worden?
Ik denk dat filmmaken het dichtstbij het delen van je gedachtes en je onderbewustzijn
met anderen komt. Dat vind ik interessant: het ontastbare tastbaar maken, en van dat
tastbare een werkelijkheid scheppen. Film is een goed medium om de roes waar mensen in
kunnen verkeren vast te leggen. Een van mijn eerste films gaat over mijn oma die helemaal
opgaat in het zingen. In een andere film volg ik kickboxer Abdel tijdens een wedstrijd; je ziet
hoe een jongetje verandert in een beest. Kunnen opbranden in het nu-moment, zoals dieren
dat kunnen, dat is denk ik wat mensen nastreven en wat ik heb willen laten zien met de
seksscène in A Twist in the Fabric of Space.

de korte film Abdel

Noor Spanjer (Amsterdam, 1982) is freelance journaliste en mediawetenschapper. Als nieuwerwetse minstreel is zij altijd op zoek naar persoonlijke verhalen en daarnaast is ze ideologisch inzetbaar voor feministische zaken en andere nature-nurture kwesties.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal?

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit.

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke […]

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen.

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare […]

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar?

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde.

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan.

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars […]

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws.

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5