Een metaalkeuring met hot dogs. Het vlees van Anna werd ook even (goed)gekeurd." /> Een metaalkeuring met hot dogs. Het vlees van Anna werd ook even (goed)gekeurd." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Anna bezoekt de Honda Dag 2012

Anna bezoekt... Anna van Leeuwen
Mail

Anna waagde zich op de Honda Dag 2012 tussen de mannen die van brommers houden. Gemoedelijke types, die houden van bier, pin ups en vleeskeuringen, welke Anna dan ook maar ondergaat: “Eindelijk hoor ik erbij."

Als bromvliegen op rot vlees, zo zwermen de Hondabrommers richting Fort Vechten bij Bunnik. Dit idyllische gebied met rondom boeren die verse aardbeien aanbieden is één dag bezet door knetterende brommers en hun fanaten. Het is de Honda Dag 2012, de 25ste editie. Georganiseerd door de ‘Honda 4-takt bromfietsen Vereniging Nederland’. Mijn OV-fiets voelt zich hier gelukkig ook thuis.

Mannen zijn vandaag oververtegenwoordigd. Ze eten hotdogs en drinken bier. Van de vrouwen zijn alleen de jonkies gekomen. Kennelijk is voor hen brommerliefde een minder bestendige liefde.

Op het terrein staan allerlei grote en kleine Honda's en bovendien zijn op tafels mysterieuze onderdelen uitgestald.

Die onderdelen krijgen weinig aandacht, het gaat om de brommers. Mompelend en vooral zwijgend en knikkend worden zij bewonderd. Als een vleeskeuring, maar dan met de handen in de zakken. Als ik stiekem bij een keuring aanschuif om mee te luisteren heb ik de betovering verbroken en zoeken de mannen een andere brommer om zich aan te verlekkeren.

Op zoek naar vrouwenvlees en/of gelijkgestemden volg ik de bordjes 'Pin up'. Langs een reeks brommers, langs een camper, over een bospaadje. De pin up is onvindbaar. Ik sta nu bovenop het Fort in een bospaadje met wat verse bandensporen.

Ik maak een foto van het laatste bordje dat ik tegenkom en een meneer, type familieman, van een jaar of vijftig, merkt op: "Moet je er niet zelf bij gaan staan?" Ik maak een gebaar richting mijn camera dat iets moet betekenen als 'Ik kan mezelf niet van een afstandje fotograferen' en hij reageert daarop met: "Nou, ik zie geen reden waarom niet hoor!" terwijl hij mijn lichaam goedkeurend bekijkt. Eindelijk hoor ik er bij: ik voel me nu een soort brommer, gevleeskeurd en wel.

Gauw voeg ik me weer tussen de andere mensen en brommers, om daar al snel afgeleid te raken door een ander bordje: EXPO. De EXPO, in een donkere kamer van het Fort, toont '25 jaar Honda Vereniging'.

De foto’s die hier hangen zijn duidelijk uit fotoalbums geweekt. De begeleidende teksten leggen uit wie wie is, voor zo ver de schrijver zich dat nog kon herinneren. Daarnaast koestert deze auteur ambities als modecriticus. Iedere foto is voorzien van commentaar op de kleding van de gefotografeerden: 'Zelfs met dat mooie weer liepen mensen nog in bodywarmers... Nu loopt er gelukkig niemand meer in bodywarmers' en 'Kun je je nu nog voorstellen dat er ooit zulke kleren werden verkocht?'

Eerlijk gezegd niet nee.

Verder memoreren de bijschriften dat de vereniging vroeger verdeeld was in de kakkers en de alto's. De kakkers zijn vandaag niet op komen dagen of zitten verstopt onder zwarte T-shirts. Misschien hebben ze inmiddels een andere hobby gevonden? Op de terugweg richting Utrecht Centraal kom ik er een tegen: die speelt liever golf.


Anna van Leeuwen is Hard//hoofd-redactielid, freelance kunstjournalist en schrijft korte verhalen. Ze zou graag een alpaca hebben voor op haar balkon. Alvast bedankt.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons