Theatermaker Sarah van Lamsweerde beperkt zich tot 80 woorden." /> Theatermaker Sarah van Lamsweerde beperkt zich tot 80 woorden." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Een kleine woordenschat

Artikel Floris Solleveld
Mail

Sarah van Lamsweerde koos de 80 woorden die zij het meest gebruikte tijdens 40 Skype-gesprekken met Vriend A. Floris schreef 5 keer 80 woorden over deze bijzondere voorstelling.

In 80 woorden

 

Stel. Je brengt je woordenschat terug tot 80 woorden. Dat scheelt een hoop opslagruimte. Zoals Battus ooit schreef: waaro zoude w nie d laatst lette va el woor weglate? Je moet dan natuurlijk wel de juiste woorden selecteren: met de meest singuliere hapaxen uit de concordantie kom je niet ver. Maar in het buitenland kun je je aardig redden met drie zinnen: “wat kost dit?”, “dankuwel”, en “waar is het toilet?” Kwestie van turven. Wat zijn de 80 meest gebruikte?

Dat is het uitgangspunt van Sarah van Lamsweerde in haar theatersolo 80 Words. Ze heeft de 80 meest frequente woorden gesorteerd uit veertig skypegesprekken met “Friend A.” Dat zijn de enige woorden die ze tijdens de voorstelling gebruikt. Gelukkig kun je daar andere woorden uit samenstellen. Het woord “word” zit er bijvoorbeeld niet tussen. In plaats daarvan zegt Sarah consequent “sayings”. Mensen komen ook niet in het vocabulaire voor. Gelukkig wel “things” en het werkwoord “be”, dus ook “beings”.

Skype

 

Voor de communicatie met het publiek werkt het heel aardig. Shakespeare voordragen in 80 woorden blijkt al moeilijker, en het nieuwsbericht wordt apert onbegrijpelijk. Maar dat laatste voorbeeld is niet zo heel vergezocht: probeer maar eens het journaal aan een kind van 4 uit te leggen. Een vliegtuig is in een toren in New York gevlogen. We zijn stil omdat die gemene meneer vroeger allemaal mensen vermoord heeft. En doet het Chinese alfabet niet ook zoiets, met zijn 214 radicalen?

Bovendien, vertelt Sarah, is 93% van de communicatie niet verbaal. Dat is een wijdverbreid broodje aap: er is geen eenheid van communicatie. Sarah lijkt er zelf ook niet helemaal in te geloven. Ze laat foto’s van haar gezichtsuitdrukkingen zien met de bijbehorende woorden ernaast, maar andere woorden blijken er net zo goed bij passen. En klopt het wel, dat vrouwen meer nonverbaal communiceren dan mannen? De skype-beelden tonen dat “A” vooral meer met gebaren zegt, en Sarah met haar gezicht.

Filosofisch theater

 

80 Words is artistic research. Maar daar is Sarah bescheiden over. “In the course of this project, I’ve come to realize that what I have been doing has little to do with research”, staat in het bijbehorende boekje. Dat is te bescheiden. Juist door die beperkte pretentie is 80 Words een nieuwe vorm van filosofisch theater, nog het best te vergelijken met Laura van Dolron’s stand-up philosophy. Het zou collegestof taalfilosofie / linguïstiek kunnen zijn. How to do things with words.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sarah van Lamsweerde: 80 Words, was 9-13 mei te zien in Het Veem Theater, Van Diemenstraat 410 Amsterdam. Op 21 mei om 18:30 vindt in Het Veem een “mezze talk”, een informeel nageprek met hapjes, plaats. Hou onze Twitter- en Facebook-account in de gaten voor berichten over een reprise van deze voorstelling.


Floris Solleveld is Hard//hoofd-redactielid en overdag historicus en filosoof. Tussendoor tekent hij met inkt en penseel en schrijft over interdisciplinaire podiumkunsten. Of over politiek. Soms ook poëzie.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons