Nicolas Cage die een docent Engels speelt. Nicolas Cage die schaakt." /> Nicolas Cage die een docent Engels speelt. Nicolas Cage die schaakt." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Seeking Justice

Artikel Redactie
Mail

Drie redacteuren praten na over een film. Deze keer de nieuwe Nicolas Cage-actiefilm Seeking Justice, met naast Cage ook Guy Pearce en January Jones. Een film waarbij het verhaal ondergeschikt is aan de cultstatus van de hoofdrolspeler...

Noor: Ik wil het eigenlijk niet eens over de film hebben, zo slecht was het. Dit wordt een korte trialoog.

Philip: Maar Noor, jij had wel een belangrijk deel gemist.

Noor: Precies in die drie minuten dat ik naar de WC was gebeurde er wel iets onvoorspelbaars en interessants?

Philip: Ja. Will (Nicolas Cage) stal een auto. En de hele film draait om auto's. Eerst was hij zwak, "speelde hij om niet te verliezen", en had hij een lullige Saab. Niet veel later bleek ook nog eens dat paars (!) zijn lievelingskleur was. Toen kreeg hij de geest en stal hij een dikke Lexus. En uiteindelijk was hij Simon (de bad guy, gespeeld door Guy Pearce) te slim af bij die monstertruckderby (waar overigens ook een paarse monstertruck rondreed).

Noor: ....wow. Philip, je hebt gelijk, wat een ontwikkeling!

Philip: Serieus. Metaforiek.

Stephane: Er zaten wel wat mooie oneliners in, en daar gaat het om in Nicolas Cage-films.

Noor: Behalve slecht was de film ook humorloos.

Stephane: Dat hoort bij dit soort actiefilms, maar daarom is het juist grappig.

Philip: Nicolas Cage die een docent Engels speelt.

Stephane: Hahahahahahaha!

Philip: Nicolas Cage die schaakt.

Stephane: Hahahahahahaha!

Philip: Nicolas Cage die zijn hoofd schudt als hij even niet meer weet wat hij moet doen.

Stephane: Maar er had echt een goeie film uit kunnen komen. In principe is het idee van een groep mensen die het recht in eigen hand neemt in een goddeloze en chaotische stad als New Orleans heel erg goed. Goede acteurs, Guy Pearce keert terug... En Nicolas Cage erin...

Noor: Maar waarom was deze film dan toch zo slecht?

Philip: Je wordt als toeschouwer constant beledigd. Scènes gingen veel te lang door, alles werd volledig uitgespeld: "Why are you so nervous? Shouldn't I be nervous? - Gek shot van cello". En die scène in het ziekenhuis…

Noor: Jeetje, die was erg zeg.

Philip: "Aaahhh gruwelijke beelden voor mijn geestesoog dwingen mij tot deze moeilijke keuze."

Stephane: Hahaha, ja die flashbacks! En al die nutteloze zooms en Dutch Angles (scheve kaders) op hele rare momenten!

Philip: Als je er een goede editor op zou zetten, dan was deze film in een uur en een kwartier klaar geweest.

Noor: Uurtje hoogstens.

Philip: Dan was het alsnog slecht, maar dan hadden we nog iets aan onze avond gehad.

Stephane: Dit was geen Cage-klassieker. Normaal gesproken flipt zijn karakter op tweederde van de film.

Noor: Maar Stephane, wat is er nog over van je Nicolas Cage-liefde? Je kreunde al toen je hem zag op de poster in de gang, en weer toen zijn naam verscheen op het witte doek.

Stephane: Die staat, ondanks Seeking Justice, nog recht overeind.


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons