Modder en mooie shots, 'Wuthering Heights' volgens drie redacteuren." /> Modder en mooie shots, 'Wuthering Heights' volgens drie redacteuren." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Wuthering Heights



Mail

Sanne

Het zag er veelbelovend uit: een getalenteerde vrouwelijke regisseur (Andrea Arnold) die nu eens niet Keira Knightley had gecast voor een vormelijk kostuumdrama vol korsetten en ingehouden verzuchtingen, maar jonge, onbekende acteurs en het woeste Engelse landschap in een hoofdrol.

De jonge acteurs leveren een indrukwekkende prestatie met de minimale dialogen. Hoewel hun interactie vooral bestaat uit achter elkaar aan rennen door de modder en seksueel geladen blikken uitwisselen, zijn ze buitengewoon geloofwaardig. De kostuums vond ik erg mooi: geen museumstukken, maar gekreukelde kleding in gedekte tinten die hen doet opgaan in het landschap.

Helaas sloeg bij mij halverwege de verveling toe. De talloze tussenshots van dode bomen en verdorde heideplanten werden me te veel. Ook was mijn sympathie voor de hoofdpersoon volledig verdwenen. Nadat een oudere en inmiddels rijke en succesvolle Heathcliff terugkeert naar de boerderij om de ongelukkig getrouwde Cathy terug te winnen, wordt vooral veel ‘Heathcliff!’ en ‘Cathy!’ geschreeuwd. Ook slaat Heathcliff een aantal keer met zijn hoofd tegen een muur en mishandelt hij wat honden. Dodelijk saai. Ik was oprecht blij toen Cathy eindelijk doodging. Wat een vermoeiende mensen.

Stephane

Emily Brönte's Wuthering Heights past voor mij in hetzelfde rijtje als Pride and Prejudice en Jane Eyre. Ik had het voor elkaar gekregen tot nu toe geen van deze boeken te lezen en geen enkele verfilming te zien. Omdat het ‘klassiekers’ zijn, heb ik af en toe gedacht daar verandering in te moeten brengen, maar liever stelde ik het uit. Kostuumdrama’s, dacht ik, komen het best tot z’n recht als je oud en wijs bent. Dan pas begrijp je de zielenroerselen van de in extravagante kostuums gehesen acteurs echt. Maar goed, nu heb ik Wuthering Heights dus toch gezien. En hoewel ik nog niet oud en wijs ben, viel het me alleszins mee.

Kostuumdrama’s zijn vaak gefilmd in statische kaders. Acteurs staan altijd een beetje stijfjes rechtop en er wordt ontzettend veel aandacht besteed aan de decors en pruiken. Zo niet met Andrea Arnold, die hiervoor het fantastische, rauwe Fish Tank maakte. Ze heeft duidelijk haar eigen stijl toegepast: handheld camerawerk, niet te netjes gefilmd en een bijna vierkant 4:3-kader. Die keuzes werken goed. Het Engelse platteland was nog nooit zo vies, modderig en koud.

Emma

Kun je op basis van de verfilming besluiten dat een klassiek boek als Wuthering Heights niet deugt? Wat mij betreft is er iets fundamenteel mis met een film die draait om een tragische liefde tussen twee mensen die je al na de eerste tien minuten het liefst in hun graf ziet liggen – samen, dat dan weer wel. En dan moet je nog twee uur.

Mooie beelden of niet, ik vond dat ook dit kostuumdrama er te veel een handje van had om ‘het leven van de gewone man in het verleden’ ontzettend banaal, vuig en vies te maken. Gesprekken worden geschreeuwd, korsetten hardhandig ingesnoerd, dieren mishandeld en elkaar het hoofd inslaan gebeurt met grote dronkemansgebaren. En kotsen doe je over de heg, neuken op het veld.

Ik begrijp dat het een moeilijke tijd was, waarin warm water en lekker eten wat schaarser waren dan nu, maar of iedereen ook constant Super Onaardig tegen elkaar deed? Wat mij betreft luidt de samenvatting als volgt: Heathcliff het negerkind wordt na ongastvrije ontvangst binnen blanke familie vanaf zijn eerste wasbeurt flink te grazen genomen en in de rest van de film nog een keer of zes in elkaar getrapt. En ik vond dat niet erg.

Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft. Lees meer

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999. Lees meer

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid. Lees meer

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij. Lees meer

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij. Lees meer

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal. Lees meer

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij. Lees meer

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.' Lees meer

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som. Lees meer

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt. Lees meer

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal? Lees meer

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit. Lees meer

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke... Lees meer

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen. Lees meer

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare... Lees meer

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar? Lees meer

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde. Lees meer

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan. Lees meer

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars... Lees meer

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws. Lees meer

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5