Onze huisanimator bezocht het Animatiefestival in Utrecht en selecteerde zijn favoriete filmpjes." /> Onze huisanimator bezocht het Animatiefestival in Utrecht en selecteerde zijn favoriete filmpjes." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

De keuze van Job

Animator Job bezocht het Holland Animation Film Festival in Utrecht en werd direct voor schut gezet. Gelukkig herstelde hij zich en selecteerde voor hard//hoofd een aantal hoogtepunten. Want animatie is meer dan Disney en Pixar.

Mail

Ik heb mijn plekje ingenomen en blader wat door het programma, in afwachting van de dimmende lichten en het begin van de de show. Dan betreedt de gastheer het podium: "Welkom bij de Competitie Nederlandse Animatiefilms! Voordat we beginnen nog even een vraag: zijn er nog filmmakers in de zaal?". Niet helemaal oplettend hoor ik de vraag aan en steek bescheiden mijn hand omhoog. "Ah", zegt de gastheer, "hiervoor. Wat is je naam?". Terwijl ik me wil voorstellen, wordt het me opeens duidelijk. Hij bedoelde: zijn er nog filmmakers in de zaal van wie hun werk in deze voorstelling vertoond wordt? Half mijn naam inslikkend maak ik mijn excuses en zeg vaag: "Nee, nee, niet in deze selectie". Een wat deftige oudere vrouw achter mij vraagt daarop welke film ik gemaakt heb en wanneer die te bekijken is. "Nee, nee, zo bedoel ik het niet. Er draait hier helemaal niets van mij.. ik dacht dat hij bedoelde dat..." Maar voordat ik de zin kan afmaken, zegt de oudere vrouw op arrogante toon: "Jaaa, maar we zijn toch zo'n beetje allemaal filmmakers hier!" Ik draai me om en zak beschaamd wat dieper in mijn stoel. "Ja, ja mevrouwtje, dat weet ik ook wel."

Had de vrouw gelijk? Trekken animatiefestivals voor het merendeel alleen maar mensen die zelf in het vak zitten? Ik vrees van wel. Zijn deze festivals dan ook alleen geschikt voor gepassioneerde animatieliefhebbers? Dat zeker niet. Want als je aan animatie denkt, dan denk je natuurlijk aan Bugs Bunny, The Simpsons, Samurai Pizza Cats, de Troetelbeertjes, bioscoophits als Finding Nemo, Ice Age, Puss in Boots en natuurlijk niet te vergeten het hele oeuvre van Disney. En dat heb je allemaal al wel eens gezien, dus waarom nog naar een animatiefestival? Nou, omdat daar alles wordt vertoond wat je normaal niet te zien krijgt. Je ziet er de arthouse van de animatiewereld: rare creaties, animatie met een serieuze toon en onverwachtse beelden. Maar ook ouderwets goed slapstickvermaak.

Voor hard//hoofd maakte ik met m'n kritische animatorenoog een selectie uit de Competitie Nederlandse Animatiefilms.

De keuze van Job (met één interviewtje)

Allereerst 'Tape Generations' van Johan Rijpma. Origineel, verfrissend en mooi in beeld gebracht. In een interview legt Rijpma uit waar zijn werk over gaat: "Over rolletjes plakband". En dat is precies wat het is.

Als tweede heb ik een animatie van Tünde Vollenbroek gekozen. Het werk is kinderlijk en ziet er heel simpel uit, maar toch sprong het mij in het oog door het originele gebruik van materiaal. En je houdt er een fijn gevoel aan over.

Tünde, wie ben je eigenlijk?
Ik ben Tünde, 21 jaar, woon in Hilversum en studeer Animatie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Naast op papier leef ik me ook graag uit op de piano en op de (hiphop)dansvloer. En niet te vergeten ben ik druk met het eten van ijsjes, daar word ik blij van. Naast studeren stop ik meer tijd dan ik eigenlijk heb in het organiseren van het KLIK! Amsterdam Animation Festival en het schrijven voor een animatie-blog. Mijn favoriete kleur is lastig, er zijn zo veel mooie kleuren!

Wat drijft jou om animaties te maken?

Het maken van mooie plaatjes. Ik kan er alles wat ik interessant vind in kwijt: design, beweging, verhalen, karakters, muziek, noem maar op. Voor mij is animatie het ultieme grafische medium. Door al die facetten is animatie wel confronterend. Het duurt zo lang voordat je een eindproduct hebt. Je moet er echt een lange adem voor hebben. Maar wanneer je film op het HAFF draait en er mensen in de zaal lachen, voelt het echt als een hart onder de riem. Toen Vioolspel voor het eerste festival waar ik het naar instuurde werd geselecteerd en ik ook nog eens de aanmoedigingsprijs won, heb ik daar nog lang op kunnen teren qua motivatie.

Waarom 'Vioolspel'?
Ik heb zelf viool gespeeld, dus dat zal vast meegespeeld hebben. Ik was dingen aan het schetsen die ik leuk vond, simpele dingen... Toen kwam het meisje met de viool, en ging ik bedenken wat leuk zou zijn bij haar. Dat werd een nóg valser zingende kat. Toen stond het verhaal vrij snel op papier eigenlijk. In die tijd begon ik piano te spelen, puur omdat ik het leuk vond. Ik begon in te zien dat ik niet supergoed in iets hoefde te zijn om er toch lol aan te beleven. De film is voor mij dan ook heel persoonlijk. Zowel vanwege de boodschap als hoe de film er uitziet. Ik hou van een ambachtelijke feel in animatiefilms, dat priegelige, kleine werk. Ik word nog steeds blij als ik mijn film zie, al had ik hem wel wat beter willen animeren achteraf gezien. Maar ja, op een gegeven moment moet je het ook maar gewoon los laten.

Als uitsmijter selecteerde ik 'Like' van Lotta Sweetliv. Het is best een raar filmpje, maar op de één of andere manier voelt het allemaal heel fris en gemoedelijk aan. Ze zegt er zelf over dat ze in 'Like' onderzoekt of een kijker zich direct aangesproken kan voelen. Kijk en oordeel zelf.

------------------
Het Holland Animation Film Festival wordt volgend jaar weer georganiseerd in Utrecht. Hopelijk dit keer met een creatie van Job.

Job Steggink

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal?

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit.

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke […]

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen.

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare […]

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar?

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde.

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan.

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars […]

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws.

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5