Foto: Eeva Liukku

Tracy draagt een zwarte panty, zo’n dikke waar je niet doorheen kunt kijken." />

Foto: Eeva Liukku

Tracy draagt een zwarte panty, zo’n dikke waar je niet doorheen kunt kijken." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Donor (sperma)

AH advertenties Anna van Leeuwen
Mail

Anna van Leeuwen schrijft dit seizoen weer elke maand een kort verhaal aan de hand van een oproep in de Albert Heijn. Doe je mee? Mail haar een duidelijke foto van een bijzondere oproep en wie weet verwerkt zij hem in een van haar verhalen.

Foto: Eeva Liukku

Tracy steekt meteen haar hand uit door de deuropening. Nog voor hij haar gezicht ziet, ziet hij haar hand. “Jij bent vast Joris?” vraagt ze. “Ja,” zegt hij zacht. Tracy stapt opzij tot ze in het kleine halletje tegen de muur staat. Haar huis ruikt naar ui en kerrie. “Zal ik je jas aannemen?” Joris zegt niks en laat zich zijn jas uittrekken. Zijn vrienden hadden gezegd dat het zou zijn als naar de hoeren gaan. Daar weet hij niks van, maar het voelt meer als een bezoek aan de dokter.

Tracy heeft een angstaanjagend klein hondje. Joris is bang dat hij erover struikelen zal. Zijn lange ledematen is hij nog lang niet de baas en eenmaal op de modieus lage bank ziet hij zijn knieën gênant ver de lucht in steken. Het hondje reageert wantrouwend op de visite. In de smalle boekenkast ziet hij de biografie van Hitler naast die van Annie M.G. Schmidt staan. Een paar boeken heeft hij ook: De avonden herkent hij en dat boek over kunst van die man van de tv. Hij heeft ze niet gelezen.

”Wijn?” vraagt Tracy. “Ja, goed idee.” Tracy draagt een zwarte panty, zo’n dikke waar je niet doorheen kunt kijken. Daarboven een groen jurkje. Dat ze straks die panty naar beneden zal gaan stropen, van dat idee krijgt hij nu al kippenvel. Ze geeft hem het glas wijn, rood, wat hij niet lust, en neemt plaats op het feloranje IKEA-stoeltje naast de bank. Ze proosten. “Op ons,” zegt Tracy en ze drinkt het glas in één keer leeg, zet het op de salontafel en schenkt opnieuw in.

Haar tweede glas laat ze even staan. Ze leunt naar voren en klopt met haar hand op haar kuit. “Brian! Brian!” Het rattige hondje komt aangerend, maakt een sliding op het parket en lanceert zich tegen haar scheenbeen. Ze tilt het op en neemt het op schoot. “Lief hè?” Joris knikt. “Stom hoor en heel typisch ook. Ik wilde mijn kindje altijd al Brian noemen. Als het een jongetje is dan hè?” “Ja,” zegt Joris. “Maar ja, dat gaat nu natuurlijk niet meer! Echt iets voor mij, vind je niet?” Joris glimlacht. Tracy pakt het diertje onder zijn oksels en tilt het op tot het met zijn neus de hare raakt. Het diertje likt. “Dat doet hij nou altijd!” giert Tracy. Ze zet Brian op de grond en drinkt haar tweede glas leeg. Joris neemt zijn eerste slok. Het proeft bitter, de rode wijn. Hij veegt met zijn hand langs zijn mond. Hij hoort zijn sms-toon vanuit de gang. Tracy reageert vlug: “Ga maar kijken hoor, we hebben geen haast.” Eenmaal in de gang kost het hem grote moeite niet de deur uit te stappen en weg te gaan. In het schermpje van zijn telefoon leest hij ‘Mamma mob’. Hij opent het bericht: ‘Je zus vertelde wat je doet! Weet waar je aan begint ook al kan dat niet x’. De telefoon stopt hij terug in zijn jaszak. Hij draait zich om en kijkt in de spiegel. Een man van dertig met donkere kringen onder zijn ogen kijkt hem onderzoekend aan. Hij wrijft met zijn wijsvinger langs de stoppels op zijn kin. Hij knikt. Terug in de kamer pakt hij zijn wijn, drinkt het in één teug leeg en zegt: “Brian is een prima naam. Laten we naar boven gaan.” De chihuahua keft.


Anna van Leeuwen is Hard//hoofd-redactielid, freelance kunstjournalist en schrijft korte verhalen. Ze zou graag een alpaca hebben voor op haar balkon. Alvast bedankt.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons