Hiske krijgt het warm van deze grapjassende, maar woestromantische Belgen." /> Hiske krijgt het warm van deze grapjassende, maar woestromantische Belgen." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Mag ik u kussen?

Journalistiek Hiske Versprille
Mail

De laatste tijd word ik af en toe een beetje klammig wakker uit verwarrende dromen waarin Tom Barman, Jean Claude van Damme en Koning Boudewijn mij alle drie het hof proberen te maken. Dat komt niet door de slepende Belgische regeringscrisis, maar door mijn nieuwe lievelingsprogramma: Mag ik u kussen?

De formule is even simpel als geniaal: Aan uw linkerhand een Vlaamse schone met een ondeugende snoet wier naam meestal op ‘Praline’ lijkt en die nogal geprononceerde borsten heeft die een beetje uit haar topke of kleedje piepen. Aan uw rechterhand drie heel erg leuke Vlaamse meneren waarvan sommigen af en toe Wim Helsen heten. En in het midden Bart Peeters. Wat wil een mens nog meer? De drie mannen moeten de vrouw met hun lieve woordjes, intelligentie en improvisatie verleiden in een bloedstollende strijd tussen drie ridders (een triël?). De hoofdprijs is de kus van de prinses. “Stijlvol stalken” noemen ze het bij Canvas, maar MIUK is meer een soort kruising tussen Op Goed Geluk, Yo’ Momma en een paringsdans van futen.

Natuurlijk wordt het programma gepresenteerd door Bart Peeters, Belg der Belgen, die eerst “De Belg in de Kinderen voor Kinderen Jury” was en daarna “De Belg van Nananana”, en daarna “Die Belg die samen met de hoofdredacteur van het NRC onaardige dingen over PowNed zegt”. En nu dus, oh wat heerlijk, opeens de Mag-Ik-U-Kussen-Belg.

De show heeft allerlei onvergetelijke momenten, waarbij de man die er nogal geeky en omega uitziet met z’n kabeltrui (en soms dus Wim Helsen heet) zich naar voren buigt en dan plotseling iets fluisterschreeuwt dat ZO romantisch of juist ZO woest-hitsig is dat niemand het had zien aankomen in een spelshow. Iets van “Praline ge zijt mijn onbewoond eiland! Ik wil op uw witte naakte stranden aanspoelen, Praline! Ik lig aan de voet van uw vulkanen, ik wil uw zoute zeebodem doen schudden, Ik wil met een gitaar en dan bij een vuur en dan met mijn mond en dan oei en aai en aah, Praline!” De mannen moeten een aantal rondes doorlopen, zoals het Wereldkampioenschap Bescheidenheid en de Openingszin, en troeven elkander af met de ene zoet-poëtische of juist bloedgeile pickupline na de ander.

Het hoogtepunt van het programma is wat in Nederlandse programma’s vaak zo lelijk “het Keuzemoment” heet. Nadat de eerste man is afgevallen, (die nog een laatste, wanhopige poging waagt de dame van gedachten te doen veranderen in het spelonderdeel “De Loser Spreekt”) mag een van de overgebleven heren zijn allerlaatste poging doen. Na zijn ultieme, allerdichterlijkste, allerverleidelijkste woordenvloed vraagt hij het dan, fluisterend bijna: “Pralineke... Mag ik U kussen?”

Bart Peeters roept dan “OOOOOH Amai. Wat een spanning. Wat-Een-Span-Ning. Wat Zal Zij Doen!” Want Praline heeft nu twee keuzes: ofwel ze zegt “Ik dacht dat u ’t nooit zou vragen” of ze zegt “Beter kunnen we vrienden blijven”. Beide zijn zinnen die ik tegenwoordig te pas en ook vaak te onpas gebruik, namelijk in plaats van “ja” of “nee”. En dan kust ze hem. Of de ander.

Wat een heerlijke televisie. Echt wel chapeau. Gaat dat zien. Trek uw lange zinnen uit de kast! Gekust gaat er worden! Gekust!


Hiske Versprille

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons