Illustratie: Mirjam Dijkema

Deze week geven wij in hard//talk extra aandacht aan de enge machtsgeile mannetjes in de wereld." />

Illustratie: Mirjam Dijkema

Deze week geven wij in hard//talk extra aandacht aan de enge machtsgeile mannetjes in de wereld." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Machtsgeile mannetjes

Artikel Hard talk-redactie
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Hard//talk is de seismograaf die de trillingen van de tand des tijds registreert. Deze zomer elke week een ingekorte editie in woord en beeld.

Illustratie: Joost de Haas

Commentaar

Op de voorpagina

Het ziet er naar uit dat Dominique Strauss-Kahn naar huis mag. Openbaar aanklager Cyrus Vance verzocht de rechter afgelopen maandag de aanklacht tegen de voormalig IFM-topman in te trekken. De reden: het kamermeisje dat DSK beschuldigt van verkrachting is niet geloofwaardig. Voorpaginanieuws? De één (Volkskrant) vond van wel, de ander (nrc.next) maakte er melding van onder het kopje ‘kort nieuws’.
Nadat DSK op veertien mei van het vliegtuig werd gehaald vanwege de vermeende aanranding, was hij wekenlang hoofdrolspeler in het nieuws. Onduidelijkheid over zijn alibi, discussies over machocultuur, jammerende Fransen en een klagende filosofenvriend: de man stond buitenproportioneel vaak in de headlines. Rupert Murdoch streefde hem deze zomer maar nipt voorbij in de categorie vieze oude mannetjes met veel te veel macht. We zijn wel een beetje klaar met Dominique. Er zijn belangrijkere kwesties die de spotlight verdienen, de slag om Tripoli voorop. Toch verdient het intrekken van de verkrachtingszaak een plekje op de voorpagina.
Want als er dan zo’n langdurige en uitvoerige discussie is geweest over alle aspecten van de affaire, is het niet meer dan eerlijk om net zo uitvoerig te spreken over de argumenten waarmee het kamermeisje ongeloofwaardig wordt verklaard. De NOS-correspondent vat ze als volgt samen: het kamermeisje heeft gelogen bij haar asielaanvraag, heeft gelogen over een verkrachting en zou contact hebben gehad met een criminele organisatie over hoe ze hier ‘haar slaatje uit kon slaan.’
Je zou kunnen vergeten dat liegen, of het aandikken van een verhaal, een veelvoorkomende praktijk bij asielaanvragen is, omdat je als slachtoffer van ‘slechts’ geweld de VS niet binnenkomt. En je zou het de meid kwalijk kunnen nemen het beste te willen maken van een rottige situatie. Maar Vanity Fair zei het in juli al: geen van de genoemde redenen houdt verband met wat er in de hotelkamer is gebeurd.
DSK verliet grinnikend de rechtbank. Zijn koffer is waarschijnlijk al gepakt. Zevenenhalf uur eersteklas vliegen en hij is weer thuis in Frankrijk. Daar heeft schrijfster Tristane Banon hem alvast beschuldigd van poging tot verkrachting. Wellicht weet zij beter te overtuigen en werkt DSK zich vlot terug naar de voorpagina.

Door Kelli van der Waals

Nieuws in beeld

Het regime van Khadaffi lijkt ten einde: de rebellen nemen Tripoli in, maar Khadaffi is spoorloos en Libië ligt in scherven.

Illustratie: Mirjam Dijkema


Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons