Foto: Marleen Kuipers

Moeders kledingkast en de eeuwige jeugd van de panterlegging." />

Foto: Marleen Kuipers

Moeders kledingkast en de eeuwige jeugd van de panterlegging." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Panterlegging

Artikel Anna van Leeuwen
Mail

In de rubriek Uit de Kast tonen hard//hoofd-lezers hun lievelingskledingstuk en vertellen er iets over. In de zomermaanden delen we deze rubriek met nrc.next, waar ze elke donderdag verschijnt. Deze keer: de perfecte panterprint.

Ilga, 25, masterstudent moderne en hedendaagse kunst (Foto: Marleen Kuipers)

Wat heb je aan en hoe lang heb je het al?
Ik heb een panterlegging aan. Ik heb deze legging al ontzettend lang, sinds ik mijn moeders kledingkast ontdekte. De eerste keer dat ik ‘m droeg was ik een jaar of vijftien.

Wat heeft hij je gekost?
Niks. Mijn moeder vond het hilarisch dat ik deze legging van haar wilde lenen. Er zitten een paar gaten in, maar verder zit hij nog goed. Het is de perfecte panterprint. We wisselen wel vaker kleding uit. We hebben ook wel eens samen iets gekocht, als we het te duur vonden. Maar deze legging had mijn moeder al voordat ze mij had. Toen ik op kamers ging, heb ik ‘m meegenomen. Dat vond ze prima.

Waarom is dit kledingstuk zo bijzonder?
Mijn moeder kocht deze legging in de jaren zeventig. Ze was altijd op zoek naar bijzondere kledingstukken en vond dit in een winkeltje op de Voorstraat in Utrecht. Als feministische meid, met over het algemeen meer hippie-achtige kleding, wilde ze zich ook binnen haar eigen kringetje een beetje afzetten: als iedereen bruin droeg, trok zij iets roods aan. Dat is heel tekenend voor mijn moeder. Deze legging was eigenlijk not done. Ze droeg hem bijvoorbeeld met een wollen trui en mocassins.
Het is voor mij vanzelfsprekend om kledingstijlen met elkaar te combineren. Ik vind het ook fijner om niet stijl-vast te zijn. Toen ik in Berlijn woonde, keken mensen wel eens op van mijn kleding, misschien omdat ze moeite hadden me in een subcultuur te plaatsen. Ze vonden mij bijvoorbeeld te punk voor een ‘echte’ rockabilly. In Utrecht struikelt niemand daarover.

Zou je het kledingstuk uitlenen, en zo ja aan wie?
Ja hoor. Aan Lady Gaga, als ze erop staat. Misschien is het alweer ‘last season’, maar wat mij betreft is de panterprint tijdloos. Ik zou de legging ook graag uitlenen aan mijn bandleden van de Human Cocktail Party Machine. We maken vooral herrie en hebben ook een bandkoffer met de meest uiteenlopende soorten kleding. Eighties jurken en panterprint gaan prima samen.

Hoe vaak draag je het?
Ik denk zo ongeveer eens in de paar weken, bij voorkeur met een groot band T-shirt erboven, bijvoorbeeld van de Misfits. Of juist met een kanten jurkje.


Anna van Leeuwen is Hard//hoofd-redactielid, freelance kunstjournalist en schrijft korte verhalen. Ze zou graag een alpaca hebben voor op haar balkon. Alvast bedankt.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons