Foto: Boy van Dijk

Elke dag ondergoed op je hoofd." />

Foto: Boy van Dijk

Elke dag ondergoed op je hoofd." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Panamahoed

Beeld Redactie
Mail

In de rubriek Uit de Kast tonen hard//hoofd-lezers hun lievelingskledingstuk en vertellen er iets over. In de zomermaanden delen we deze rubriek met nrc.next, waar ze elke donderdag verschijnt. Deze keer: naakt zijn zonder hoed.

André Klukhuhn, 70, wetenschapper en filosoof (Foto: Boy van Dijk)

Wat heeft u aan, en hoe lang heeft u het al?
Een rieten Panama hoed. Ik heb hem ongeveer een halfjaar geleden gekocht bij de English Hatter in Amsterdam. Ik wacht altijd geduldig op de uitverkoop, want in de kleine hoedenmaat die ik heb, is dan nog een overvloed aan exemplaren beschikbaar. Dat een hoed precies de juiste maat heeft is van groot belang, want het waait nogal wat in Nederland, en hij moet natuurlijk op je hoofd blijven zitten.

Waarom is dit kledingstuk zo bijzonder?
Niet zozeer deze specifieke hoed, maar vooral de hoed als kledingstuk is voor mij bijzonder. Zonder ga ik al jaren de straat niet meer op, dan voel ik me naakt. Op vele plekken in Amsterdam sta ik bekend als ‘André Hoed’, soms staat het zelfs op de rekening. Helaas zijn er kwajongens die wel een met een hoed aan de haal gaan. De laatste keer dat die van mij ineens verdwenen bleek, was na een lange avond in café Zwart. De hele weg naar huis was ik ongelukkig.

Wanneer en waarom bent u begonnen met het dragen van hoeden?
In mijn hippietijd, de eerste was breedgerand en gedecoreerd met kralen en veren. Pas halverwege jaren tachtig kwamen de herenkostuums, m’n toenmalige geliefde vond dat prachtig. Ze sleepte me mee naar een chique zaak en liet me een mooi pak aanmeten, waarbij een nette hoed natuurlijk niet ontbreken kon. Nu ik erover nadenk: het zijn altijd de vrouwen in mijn leven geweest die mijn stijl hebben bepaald.

Zou u het kledingstuk uitlenen?
Nee, het is toch zoiets als je ondergoed en dat leen je ook niet uit. Mensen, zeker in uitgaansgelegenheden, willen hem nog wel eens van je hoofd plukken om hem zelf op te zetten. Herrie schop ik dan niet, maar ik ben er absoluut niet van gediend. M’n huidige vrouw haalde die streek ook uit toen we elkaar voor ‘t eerst ontmoetten – om m’n aandacht te trekken vertelde ze later. Het heeft toen nog een hele poos mogen duren voordat van het een het ander kwam.

Hoe vaak draagt u deze hoed?
In de zomer elke dag, hoewel ik die van vorig jaar erbij pak als ik op mijn dakterras ga zitten schaven aan de drukproef van mijn nieuwste boek. In dat exemplaar zit inmiddels een gat, want erg net ga ik niet met m’n hoeden om. Uiteindelijk zijn het toch niet meer dan gebruiksvoorwerpen en net als sokken verslijten ze gewoon.


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons