Deze Rotterdamse band is gefascineerd door 'mooie mensen en gevaarlijke dieren'." /> Deze Rotterdamse band is gefascineerd door 'mooie mensen en gevaarlijke dieren'." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Halfway Station

Hard//hoofd gaat op 11 juni offline met een heus festival. Tot die tijd tellen we de dagen af en introduceren heel uitgebreid en zorgvuldig een aantal van de artiesten, aan de hand van vaste vragen. Nog een paar dagen te gaan (check hier het complete programma en koop je kaartje)! Nu: Halfway Station, ambachtelijke country en blues uit Rotterdam.

Mail

De naam 'Halfway Station' komt uit het Zuiden van Amerika (zie het interview hieronder), en dat is te horen in de muziek, die veel invloeden van de akoestische country en blues van de eerste helft van de twintigste eeuw herbergt. Gedragen door de stem van voorman Rikke Korswagen, vaak in samenzang met violiste Nadia Sardjoe en begeleid door drummer Benjamin Shaipp en zangeres/accordeonist/gitarist Elma Plaisier, brengt deze Rotterdamse formatie intieme, melancholische, maar toch ook levendige en zeer dansbare muziek. Hun optredens voelen zeer puur, zelfs ambachtelijk aan. Rikke beantwoordt onze vragen.

Huh? Half Way Station? Wat?
"Op reis door de South, de zuidelijke staten van Noord-Amerika, kom je her en der van deze Greyhound-busstations tegen. Ze staan op het middelpunt van de busreis tussen twee grote steden. Het is een terminal, waar reizigers even uitstappen om een sigaret te roken en te plassen. Waar routes elkaar kruisen. Zo'n locatie is een echte twilightzone; een plek tussen begin en einde. Toen ik aankwam bij Half Way Station, Jackson, Tennessee, en ik op het knopje van mijn camera drukte, besefte ik dat dit dé naam voor onze band moest zijn. Op de foto die ik nam zie ik het in retrospectief mezelf bijna denken. De ijle lucht, het gekrioel van mensen bij aankomst van een bus en de intensiteit van de verlaten plek bij het vertrek van de Greyhound-bus.

De naam was verder ook door niemand in gebruik, iets wat me overigens erg verbaasde. Zelfs www.halfwaystation.com was nog beschikbaar. Het was duidelijk dat deze naam op ons lag te wachten."

Op welk nummer zijn jullie het meest trots?
"Dit nummer heet 'Monsters'."

Wat gebeurt er precies in dit nummer (muzikaal en tekstueel)?
"Het is een spannend verhaal over schijt hebben aan iedereen en doen wat je wilt doen. Live spelen we dit nummer ondertussen in een hele andere vorm dan deze opname. We kunnen hem echt rock 'n rollen, en uitbundig maken. Het is zo'n nummer dat rijpt door de tijd."

Hoe werken jullie?
"Wij schrijven nummers, zingen, spelen instrumenten, doen alle administratieve shizzle, maken instrumenten, verzamelen vintage gear, ownen een vette bandbus (oude VW-transporter, zelf geïmporteerd uit Duitsland), doen zelf onze eigen techniek, maken bandposters, nemen onze eigen muziek op in onze eigen studio, zeefdrukken, snijden, rillen, vouwen onze albums zèlf. Wij houden er dus van om alles zelf te doen."

Wat fascineert jullie?
"Mooie mensen en gevaarlijke dieren."

Wie zijn jullie helden?
"Andere bands die ook alles zelf doen en zo met hun eigen muziek de hele wereld over kunnen touren om op te treden. Zelf hebben we een aantal keren in België en Frankrijk gespeeld. Dat smaakte echt naar meer. Komende zomer gaan we ons geluk onder andere in Denemarken beproeven."

Wat is dat achter jullie? Daar in de hoek?
"Oh, dat is niet van ons hoor, dat is van Kasha Nasha..."

Wat verwachten jullie van 11 juni en wat kunnen wij van jullie verwachten?
"We hopen op een tof festival met enthousiast publiek. Geef ons wat versterkers en microfoons en wij zullen muziek voor jullie máken. Met de hand. Echte muziek. Om naar te luisteren, om op te dansen!"

Halfway Station staat op 11 juni op het grote podium. Bestel hier je kaarten!

Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal?

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit.

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke […]

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen.

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare […]

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar?

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde.

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan.

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars […]

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws.

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5