Zelfs de blankste grunge-meisjes kunnen hier hun rastafari-roots op ontdekken.. " /> Zelfs de blankste grunge-meisjes kunnen hier hun rastafari-roots op ontdekken.. " />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Alpha Blondy

Journalistiek Merel Kamp
Mail

Toen ik een jaar of 13 was, ontdekte ik Bob Marley. Technisch gezien had deze ontdekking een soort paradigmawisseling teweeg moeten brengen, want ik was een blanke grunge-fanaat met groen haar en een plichtmatige hekel aan vrolijkheid en lichaamsbeweging. Vreemd genoeg paste Bob Marley met zijn vrolijke gedans en Jamaïcaanse afkomst gewoon in mijn wereld, naast de bleke en uitgemergelde verslaafden die ook nog gitaar speelden en kreunden over hoe verschrikkelijk kut het leven wel niet is.

Van mijn vader kreeg ik de cd Legend en na zes keer luisteren meende ik oprecht dat er roots begonnen te ontwaken waar ik geen weet van had. Op mijn kamer probeerde ik stiekem zwierig als een elastieken pop te dansen, zoals Bob dat ook deed en zong ik samen met hem over een buffel soldaat, over Jah en over dreadlocks. Allemaal zaken waar ik me moeilijker in kon vinden dan het grunge-pessimisme, maar die me er uiteindelijk wel toe verleidden om in de Kerkstraat met behulp van enkele liters permanentvloeistof dreads te laten zetten. (Een kortstondig geluk, die haarstijl, dat kan ik u verzekeren.)

Toen mijn dreads eraf gingen leek alle nuchterheid ten overstaan van de reggea daarmee teruggekeerd. Ook de grunge-mannen liet ik achter me en ik wijdde me vol overtuiging en een tikkeltje verliefdheid aan Ani Difranco, 'righteous babe' en folk godin.

Op een onbekommerde zomeravond tijdens mijn Ani-periode bezocht ik met een vriendin een concert van Alpha Blondy, de levende legende van de Afrikaanse reggea in de Melkweg. Al bij de tweede maat van het eerste nummer voelde ik iets in mijn lichaam gebeuren. Mijn rastafari roots speelden op en daar stond ik opeens mijn versie van de elastieken Marley-moves op te voeren. Zelfverzekerd danste ik de dans die ik in de privésfeer van mijn kamer zo vaak had gedanst. Ik hopte ik op en neer en zwierde links en rechts met mijn ogen half gesloten. Zo danste ik een hele tijd, samen met mijn vriendin, zo dacht ik. Op het hoogtepunt van mijn zelfverzekerdheid opende ik mijn ogen en keek ik recht in het gezicht van een grote zwarte man die dicht tegen me aan danste. Ik lachte beleefd en voelde m'n roots in de schoenen zakken. Ogen maar weer dicht en een 180˚. Hops. Een tweede keer opende ik in mijn ogen en warempel, daar danste achter mij nog een grote zwarte man. Ik was ingesloten.

Woensdag 20 april treedt Alpha Blondy met zijn band, The Solar System op in Paradiso. De kaarten zijn 30 euro exclusief lidmaatschap, maar voor dames inclusief twee grote zwarte mannen, als je maar je best doet.


Merel Kamp

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons