De manier waarop die schilderijen tot je komen in een catalogus" /> De manier waarop die schilderijen tot je komen in een catalogus" />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Fleur van Dodewaard

Beeld Beeldredactie
Mail

Hard//hoofd selecteert zorgvuldig uit een oerwoud aan mogelijkheden. In 'hard//hoofd kiest' wordt door de beeldredactie een relatief onbekende beeldend kunstenaar uitgelicht, wiens werk het volgens hard//hoofd de moeite waard is om te volgen. Deze keer de kersverse fotograaf Fleur van Dodewaard.

The Kelly Pages, #1 en #5, 2010, serie van 8 foto’s, 27 x 38 cm

Nude Studies, #5, 2010, serie van 5 foto’s, 47 x 70 cm

Documentatie Sun Set Series, #212, #333, #106, 2011, serie van 13 foto’s, 37.5 x 50 cm

Documentatie Sun Set Series in Artpocalypse Collective, Tweede Laurierdwarsstraat 64, Amsterdam (nu te zien)

Wat zien we?
1. Voor deze serie heb ik het grote boek der Ellsworth Kelly-schilderijen (Amerikaans minimalistisch schilder - wiki) gefotografeerd. Het gaat simpelweg om het bekijken van dit boek, om de manier waarop die schilderijen tot je komen in een catalogus. In het kijken ligt het werk besloten, het gaat om dat éne fotografische moment waarop de bladzijde omgeslagen wordt en er een nieuw beeld gevormd wordt. Met het karakter van Kelly’s Shaped Canvases in gedachten, speelt het werk met het idee van twee- en drie-dimensionaliteit, de afbeelding als object, en nemen de ‘gevormde’ schildersdoeken opnieuw een andere vorm aan.

Elsworth Kelly, Three Panels: Red, Dark Blue, Dark Green (1986)

2. Nude Studies heeft als onderwerp: het schildersmodel. Het refereert aan het eeuwenlang afgebeelde naaktmodel in de schilderkunst. Het kijken en bekeken worden, de relatie tussen het model en de kunstenaar, de ideale vorm van het lichaam en de herinnering aan de kleur van huid, komen samen in een balancerende roze plank. Het object, de sculptuur, het model (maquette), of het monochroom schilderij op de foto, speelt zowel de rol van het naaktmodel zelf als van de afbeelding ervan. De foto’s zijn direct geïnspireerd op foto’s van het model in het schildersatelier van het begin van de negentiende eeuw in de Academie Royale des Beaux Arts in Parijs.

3. Voor de Sun Set Series heb ik me gewaagd aan het meest clichématige onderwerp binnen de fotografie. Met behulp van een spiegel, een on-fotografeerbaar object omdat het altijd iets anders toont dan het ding zelf, construeer en herdenk ik het eeuwige moment van romantiek binnen de amateurfotografie: de ondergaande zon. Ik knipoog hiermee naar het idee van originaliteit maar leg ook de nadruk op de fotografie als ‘imaginair’ medium. Waarbij het dient als instrument om een nieuwe werkelijkheid vast te leggen.

Wat kun je me vertellen over je werkwijze?
Door het oog van de lens en met de geschiedenis van de beeldende kunst in mijn achterhoofd ga ik met mijn werk in op thema’s als originaliteit en auteurschap. Het onderzoek naar de fotografie en het vinden van nieuwe manieren om dit medium in te zetten zijn hierbij van groot belang.

Mijn foto’s tonen set-ups of stillevens die refereren naar kunstwerken en de wijze waarop wij ze bekijken en onthouden. Onder de studiolamp en ontheemd van hun originele context krijgen deze beelden een nieuwe betekenis. Bij het maken van een foto zet ik maar een kleine hoeveelheid aan visuele informatie in. Het liefst het minimale dat ik nodig heb om het beeld bestaansrecht te geven. De beelden hebben hierdoor vaak zowel een abstract als concreet karakter. Het gaat mij om de visuele aanzet tot het idee, waardoor er ruimte ontstaat voor interpretatie.

Wat fascineert jou?
De gedachte dat we onderdeel zijn van een groot en oneindig geheel.

Wiens werk bewonder je?
Behalve mijn interesse voor de Amerikaanse hard-edge painters zoals Ellsworth Kelly en een aantal conceptuele kunstenaars uit de jaren ’60 zoals On Kawara, Kosuth en Yves Klein, enkele voorbeelden van kunstenaars van vandaag: Ulla von Brandenburg, David Claerbout, Barbara Visser, Alon Levin, Gert-Jan Kocken, Evi Vingerling, Aurelien Froment, Francys Alys, Martin Creed, Michael Borremans.

Komende tijd is Fleur van Dodewaard te zien bij:
Artpocalypse Collective (Amsterdam) – 26 maart t/m 30 april
Art Amsterdam – te gast bij Tanya Rumpff – 11 t/m 15 mei
Cobra Museum (Amstelveen) – Bouw in Beeld Prijs – vanaf 20 juni
P//AKT (Amsterdam) – vanaf 27 augustus


Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons