Een zakbijbel voor elke kunstenaar met een lullig zelfbeeld. " /> Een zakbijbel voor elke kunstenaar met een lullig zelfbeeld. " />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Advies voor adverteerders

Journalistiek Floris Solleveld
Mail

Ik heb het al eens eerder gezegd: ik heb een fascinatie voor de visuele impact die woorden maken, gewoon omdat het taal is, bij voorkeur schreefloos en groot. En die fascinatie deel ik met Paul Arden, gewezen Creative Director van advertentiebureau Saatchi & Saatchi, schrijver van de Penguin-pockets It’s not how good you are, it’s how good you want to be en Whatever you think, think the opposite, en vermoedelijk een hoogst onaangenaam persoon.

De formule van Ardens boekjes is vrij eenvoudig: plaats een provocerende stelling op iedere pagina, een plaatje erbij, en een toelichting in een paar zinnen. Die stellingen zijn hoofdzakelijk variaties op hetzelfde thema: durf tegendraads te zijn, doe de dingen die anderen niet doen, daarmee trek je de aandacht en zo kun je ver komen in advertising. (“Advertising” moet hier natuurlijk begrepen worden als metafoor voor het leven.) Hij adviseert je dan ook om zo veel mogelijk fouten te maken, geen nee te accepteren, niet je tijd te verdoen op de universiteit, en net zo beroemd te willen worden als Persil wasmiddel. Verder word je aanbevolen om hard te werken, vaak ontslagen te worden, te zakken voor je examens, en flink te netwerken in bars met een visitekaartje waarop staat wat je wil zijn. Kortom, de zelfingenomenheid en het cynisme druipen er van af.

En toch moet je het lezen, ook als je geen carrière in de reclame ambieert. Ardens boekjes zijn namelijk ook geschikte zakbijbels voor kunstenaars, en niet per se voor ‘ondernemende’ kunstenaars. Arden is schaamteloos eerlijk, in je gezicht, simpel, sophisticated en doeltreffend. Je kunt natuurlijk ook ter bevordering van je heldere taalgebruik de Tractatus Logico-Philosophicus of Syntactic Structures gaan lezen, de kunst van het typografisch manifesten schrijven afkijken van Marinetti of van Wyndham Lewis’ Blast, een monografie over Warhol openslaan, of de beginselen van de conceptkunst leren van Joseph Kosuth.

Maar dat heeft allemaal niet zo’n directe visuele impact meer als It’s not how good you are, it’s how good you want to be en whatever you think, think the opposite. En de guerrilla-tactieken die Arden beschrijft, kun je ook inzetten voor hacktivism of graffitikunst – waar marketeers wel vaker de kunst afkijken, en vice versa.

Alleen, for fuck’s sake, neem het niet te serieus.


Floris Solleveld is Hard//hoofd-redactielid en overdag historicus en filosoof. Tussendoor tekent hij met inkt en penseel en schrijft over interdisciplinaire podiumkunsten. Of over politiek. Soms ook poëzie.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons