Weer een jaar ellende voorbij? Vier het met verbrande slingers!" /> Weer een jaar ellende voorbij? Vier het met verbrande slingers!" />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Treurjubileum

Journalistiek Brankele Frank
Mail

Verjaardagen zijn er om te vieren: je hebt weer een jaar geleefd zonder overreden te worden en bent weer een stap dichter bij de ultieme wijsheid. Bovendien is het een goede reden al die achterfamilie van je weer eens te zien en cadeaus te incasseren. Het is fijn om dat op geregelde tijden in het jaar te doen. Het helpt mensen hun agenda’s en portemonnee-inhoud te plannen. Om de zoveel tijd komt er echter een datum voorbij die veel voor je betekent, maar waar je geen feest voor wilt vieren. Integendeel, dit zijn vaak dagen die nare en moeilijke herinneringen naar boven halen. De sterfdag van een geliefde, de dag dat de relatie met de liefde van je leven verbroken werd, je ontslagen werd bij je droombaan, zakte voor een examen, Nederland de finale van het WK verloor, de melk op was: er bestaan verschillende niveaus van verdriet.

Nu zijn dergelijke gebeurtenissen vaak zo belangrijk dat je er niet pas op de datum zelf aan denkt dat er weer een jaar verstreken is. Ze worden vaak juist gekarakteriseerd door een gedurende-het-hele-jaar-door-rouwproces, dat op de bewuste datum hooguit versterkt wordt. Aangezien er van uit kan worden gegaan dat er genoeg droevigheid beleefd is en er in die zin genoeg respect betuigd is aan het leed en de eventuele betrokkenen, pleit ik voor een treurjubileum. Het is immers een prestatie om een jaar lang met intense smart geleefd te hebben. Dus je mag jezelf best even trots op de schouders kloppen en een klein rondje draaien als je er weer een jaar leed verdragen op hebt zitten. Het jaar daarvoor had je immers vast niet gedacht dat je er dit jaar alweer zo knus bij zou zitten, met je nieuwe pak melk. Halfvol, dat wel.

Om de verdrietsverjaring wel in stijl te vieren - de rouw is immers nog altijd aanwezig - dienen de feestattributen met zorg te worden gekozen. Zo zullen de vlaggetjes en feesthoedjes zwart zijn, de slingers smeulend, de toeters vals, de taart volkomen oneetbaar, de kaarsjes niet brandbaar, de confetti verbrand, de koffie en cake aangebrand, de plastic bekertjes lek en de muziek in de vorm van een overslaande plaat met ballads. Verder liggen er op de vloer weggegooid pakpapier, gekreukte brieven en verfomfaaide foto’s. De feestruimte zal lichtelijk curieus ruiken en letterlijk in nevelen gehuld zijn.

Als het goed is doet het geheel enigszins denken aan het cynisme van een Zweedse zwarte tragikomedie. Als je het helemaal bont wil maken kan je natuurlijk ook mensen uitnodigen voor je partijtje. Het is echter onwaarschijnlijk dat men in grote getale zal komen opdagen, aangezien de inkt op de geblakerde uitnodigingen is uitgelopen - als de posterijen ze al niet onderschept hebben. De klap op de vuurpijl mislukt helaas bij gebrek aan buskruit, maar het einde is in zicht.

Gefeliciteerd, u heeft er weer een treurjubileum op zitten!


Brankele Frank

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons