Beeld: Eeva Liukku

Als de zon dag en nacht schijnt, is de bioscoopzaal de enige donkere plek." />

Beeld: Eeva Liukku

Als de zon dag en nacht schijnt, is de bioscoopzaal de enige donkere plek." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Midnight Sun Film Festival

Journalistiek Eeva
Mail

In de donkere dagen van januari zoeken veel mensen de even donkere zalen op van het Internationaal Film Festival Rotterdam, dat dit jaar voor de 40e keer plaats vindt. Vreemd eigenlijk. Waarom zou je de toch al korte dagen nog korter maken door in de bioscoop te zitten? Moeten we niet elk straaltje zon proberen mee te pikken overdag? Het kan ook anders. In Lapland bijvoorbeeld.

Het dorp Sodankylä ligt zo'n 120 kilometer boven de poolcirkel in Fins Lapland. Normaal gesproken is er geen bijzondere reden om dit gehucht te bezoeken, behalve voor de mensen uit de wijde omtrek die hier hun boodschappen doen. Net in deze uithoek van Europa hebben enkele Finse filmmakers besloten om in de zomer van 1986 een wonderlijk filmfestival te organiseren. Tijdens het Midnight Sun Film Festival wordt de gymzaal in een bioscoop omgetoverd, stroomt het dorp vol met filmliefhebbers uit heel Europa en spelen er hippe bandjes uit Helsinki in de hotellobby. De mensen die hebben opgelet bij aardrijkskunde begrijpen meteen waar de magie van het festival vandaan komt. Omdat Sodankylä boven de poolcirkel ligt, gaat de zon daar niet onder. Die lange, heerlijk zwoele zomerdag waar we in de winter zo naar verlangen duurt in Sodankylä van 30 mei tot 15 juli. De bioscoopzaal is in deze contreien de enige manier om aan de heldere realiteit van de dag te ontsnappen.

Beeld: Eeva Liukku

Omdat het onderscheid tussen dag en nacht niet bestaat, doet de programmering dat ook niet. Om één uur 's nachts sta je nog in volle zon in de rij voor de film. De laatste film van 'de dag' begint om kwart voor zeven in de ochtend. Als je dat niet meer redt kun je in de festivaltent het orkest horen oefenen voor de score van de stomme film. Dat is het enige moment dat ze tijd hebben want om tien uur begint de volgende film weer.

Beeld: Eeva Liukku

Het is een festival dat garant staat voor bijzondere ervaringen. Zoals het verhaal van die Nederlandse jongen die aan de bar een lang en onderhoudend gesprek voerde met een hele vriendelijke Amerikaanse man. Om later te beseffen dat hij heeft gesproken met niemand minder dan Francis Ford Coppola himself. Of je bijzondere gastheer die zich communist, psychiater én kunstenaar noemt, duwt je als afscheidscadeau een gedroogd rendier-hart in de handen, een lokale delicatesse. Het gezicht van onze Italiaanse medegasten na vertaling was onbetaalbaar. Maar natuurlijk zijn er zelfs in zulke uithoeken Europese constanten te vinden. Ook in Sodankylä wordt de lokale pizzeria gerund door Turken. Maar ze verkopen er ook rendier-kebab.

Donderdag 27 en zaterdag 29 januari draait op het Internationaal Film Festival Rotterdam 'Sodankylä Forever', een vier uur documentaire gemaakt door de directeur van het festival, Peter von Bagh. Dit jaar vindt het Midnight Sun Film Festival weer plaats van 15 tot 19 juni 2011.


Eeva

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons