Voor het priemjaar 2011 houdt audiovisueel kunstenaar Harold Schellinx een klinkend dagboek bij. Week drie." /> Voor het priemjaar 2011 houdt audiovisueel kunstenaar Harold Schellinx een klinkend dagboek bij. Week drie." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Seventy Seconds [3/52]

Artikel Harold Schellinx
Mail

In "Seventy Seconds" maakt audiokunstenaar Harold Schellinx gedurende het priemjaar 2011 een audiocollage van elke week. Het bevat 10 seconden geluid voor elke dag: opgenomen met een digitaal recordertje, op cyclisch door de maand verschuivende uren, steeds daar waar Harold op een bepaalde dag op de gegeven tijd is. Iedere zondag hoor je op hard//hoofd de zeven geluidsfragmenten van de week daarvoor, aaneengeregen tot een stukje van 70 seconden: de tijd die het ook ongeveer zal kosten om het bijhorende tekstje te lezen.

SEVENTY SECONDS [3/52]

Drie van de wagons staken nog in de tunnel. Een man met een groene boodschappentas deed wat snelle passen in mijn richting en kwam naast me staan. Hij schudde nerveus met zijn hoofd en prevelde iets over het metrostel dat plotseling een rare sprong had gemaakt en toen met een klap tot staan was gekomen.
Een vrouw in een rode wollen winterjas viel hem bij.
Hoorde je dat afschuwelijke gekraak? Het klonk net alsof er iets scheurde. Alsof er iets scheurde dat tegelijkertijd werd geplet. Ik heb van mijn hele leven zo’n geluid nog niet eerder gehoord, fluisterde ze.
De vrouw klonk bang, maar ook verontwaardigd.
Ze legde een hand op mijn arm.
En die schreeuw! Hoorde je die gil? Net voor het gepiep van de remmen?
Haar hand trilde.
De vrouw in de rode jas keek naar de man met de groene tas.
Toen keken ze allebei naar mij.

Het was heel stil op het perron.
Er zoemde enkel zachtjes een lage elektrische brom.

Iedereen wachtte op het omroepbericht.

15-21 januari 2011
Maastricht (4), Liège, Vincennes (2)


Harold Schellinx

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons