Ze lijken banaal en kinderachtig, maar de comedyfilms met o.a. Steve Carell en Will Ferrell zijn briljant in hun komische timing en absurde verhaallijnen." /> Ze lijken banaal en kinderachtig, maar de comedyfilms met o.a. Steve Carell en Will Ferrell zijn briljant in hun komische timing en absurde verhaallijnen." />
nieuwsbrief
menu Asset 14

Frat Pack

Journalistiek Rutger Lemm
Mail

The Frat Pack is een groep goed bevriende comedyacteurs (vaak ex-comedians) die sinds het einde van de jaren ’90 vaak samen in films spelen. De term ‘Frat Pack’ is een verwijzing naar zowel het beroemde Rat Pack (met o.a. Frank Sinatra, Sammy Davis Jr. en Dean Martin) als naar de wat puberale mannenhumor van de groep (zoals in de fraternities op Amerikaanse universiteiten). Volgens Wikipedia zijn de officiële leden van The Frat Pack de acteurs Owen en Luke Wilson, Ben Stiller, Will Ferrell, Vince Vaughn, Jack Black en Steve Carell, maar de laatste jaren zijn mannen als Seth Rogen en Paul Rudd ook nauw bij de groep betrokken geraakt.

Comedyfilms zijn een echt voorbeeld van low culture: ze worden alleen in Pathébioscopen vertoond en de goedkope uitvoering ligt al snel in de schappen met koopjes. Echte filmliefhebbers kijken wel eens een comedy, maar dan wel iets uit Scandinavië of tenminste zo’n goede oude Woody Allen-film. De makers van de Hollywoodcomedy dragen hier zelf ook aan bij: de filmposters hebben altijd een flauwe, vrij banale uitstraling.

Toch is dit een absolute misvatting. The Frat Pack maakt al jaren briljante comedyfilms, waarin ze steeds meer zelf de leiding voeren over het script, de regie en de casting. Hierbij staat het vrij improviseren van scènes altijd centraal en is de verhaallijn vaak ondergeschikt aan de dialogen, de absurde situaties of personages. De grappigste leden zijn ongetwijfeld Wil Ferrell en Steve Carell. Eerstgenoemde brak door bij Saturday Night Live en werd door TIME Magazine geheel terecht ‘A brilliant idiot’ genoemd. Laatstgenoemde begon als correspondent bij The Daily Show en speelt de hoofdrol in de Amerikaanse versie van The Office. Onlangs besteedde The New Yorker acht pagina’s aan de zoektocht naar de kern van Carell’s talent. Beide heren hebben een ongelofelijk gevoel voor komische timing en mimiek, gecombineerd met een drang naar de meest absurde improvisaties. Ze zijn naar mijn bescheiden mening momenteel de twee grappigste mannen op Aarde.

Als je een Frat Pack-film in de videotheek ziet liggen, dan bedenk je waarschijnlijk twee dingen. Je zult eerst naar de puberale vormgeving en titel kijken en denken: welke puisterige jochies huren deze troep? Daarna zul je je hopelijk afvragen wat je in godsnaam in 2011 in een videotheek doet. Maar hoe dan ook, laat je niet afleiden door de lelijke uitstraling! Dit is briljante comedy, van het niveau van Woody Allen, Monty Python, Marx Brothers en Hans Teeuwen. De film zal je overtuigen, hoewel het onderwijl roken van een jointje niet af te raden is.

Mijn volstrekt persoonlijke top-7 van Frat Pack-films:

1. Anchor Man (2004)
2. The 40-year old virgin (2005)
3. Superbad (2007)
4. Forgetting Sarah Marshall (2008)
5. Role Models (2008)
6. Zoolander (2001)
7. Step Brothers (2008)


Rutger Lemm is schrijver, grappenmaker en scenarist. In 2015 verscheen zijn debuut, 'Een grootse mislukking'. Hij is een van de oprichters van Hard//hoofd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons